Atsisiųsti pateiktį
Pateiktis įkeliama. Prašome palaukti
PateikėHugh Brooks
1
Studentai su negalia ir aukštasis mokslas: prieinamumas, lygios galimybės, nediskriminavimas
~
2
Kas mes esame? Didžiausia skėtinė negalios organizacijas vienijanti asociacija Mūsų nariai – 14 žmonių su negalia interesus atstovaujančių organizacijų: Lietuvos parolimpinis komitetas VšĮ Psichikos sveikatos perspektyvos Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga Lietuvos kurčiųjų draugija Lietuvos asociacija „Gyvastis” Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Viltis“ Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija Bendrija „Pagava“ Lietuvos žmonių su negalia aplinkos pritaikymo asociacija Lietuvos žmonių su negalia sąjunga Lietuvos žmonių su stuburo pažeidimais asociacija Lietuvos Spina Bifida ir Hidrocefalija asociacija Lietuvos paraplegikų asociacija VšĮ SOPA NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
3
Kas mes esame? NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
4
Mūsų tikslai: Keisti negalios politika Lietuvoje; Stebėti JT neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimą Lietuvoje; Stebėti ES direktyvų ir reglamentų įgyvendimą Lietuvoje; Teiki ataskaitas skirtingiems JT komitetams, Europos komisijai ir t.t. Keisti negalios įvaizdį iš medicininio į žmogaus teisėmis grįsto; Mūsų vizija – savarankiškas, išsilavinęs ir dirbantis žmogus su negalia; NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
5
Negalios statistika Žmonės su negalia Lietuvoje sudaro apie 9 proc. visų šalies gyventojų. 2018 m. pradžioje netekto darbingumo pensijos buvo mokamos tūkst. gyventojų (48 proc. vyrų ir apie 52 proc. moterų) Vaikų su negalia skaičius Lietuvoje 2018 m. siekė 14, 9tūkst. Europoje gyvena apie 100 mln. žmonių su negalia NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
6
Negalia – žmogaus teisių klausimas
2006 m. Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvencija – žmogaus teisių dokumentas, kuriame išreiškiama aiški JT pozicija asmenų su negalia atžvilgiu. (nuo subjektų prie objektų) 2010 m. Lietuva, ratifikavusi JT Konvenciją, prisiėmė tarptautinius įsipareigojimus užtikrinti žmonių su negalia teises Lietuvoje. 2016 m. balandžio mėn. Komitetas pateikė Apibendrinančias išvadas Lietuvos atžvilgiu. NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
7
Negalia – žmogaus teisių klausimas 24 str. Švietimas
JT Neįgaliųjų teisių konvencija – Valstybės pripažįsta neįgaliųjų teisę į mokslą, visiems tinkamo visų lygių švietimo užtikrinimą, mokymąsi visą gyvenimą, kuriais siekiama: visapusiškai ugdyti žmogiškąjį potencialą, orumą, savigarbą, didinti pagarbą žmogaus teisėms, laisvėms, įvairovei; suteikti neįgaliesiems galimybę ugdyti savo asmenybę, talentus ir kūrybiškumą, savo protinius ir fizinius gebėjimus; - suteikti neįgaliesiems galimybę veiksmingai dalyvauti laisvos visuomenės gyvenime. NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
8
Negalia – žmogaus teisių klausimas 24 str.
Šalių įsipareigojimai pagal Konvenciją: užtikrinti, kad moksleiviai su negalia nebūtų šalinami iš bendros švietimo sistemos ir nebūtų atimta galimybė įgyti nemokamą ir privalomą pradinį arba vidurinį išsilavinimą; užtikrinti, kad žmonės su negalia turėtų galimybę įgyti visiems tinkamą, kokybišką ir nemokamą pradinį išsilavinimą ir vidurinį išsilavinimą lygiai su kitais asmenimis; užtikrinti, kad žmonės su negalia gautų būtiną paramą bendroje švietimo sistemoje; užtikrinti, kad žmonėms su negalia būtų teikiamos veiksmingos individualizuotos paramos priemonės, suderinamos su visiškos įtraukties tikslu. NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
9
JT neįgaliųjų teisių komiteto rekomendacijos:
Lietuvai 2016 m. užtikrinti mokyklos erdvės ir tinkamų sąlygų ir priemonių prieinamumą, bei privalomą visų mokytojų mokymą apie įtraukųjį švietimą tiek prieš jiems pradedant dirbti, tiek jau pradėjus; nustatyti aiškius terminus, tikslus, bazinius rodiklius ir indikatorius, kuriais būtų galima užtikrinti išmatuojamą ir laiku pasiekiamą pažangą; garantuoti teisiškai užtikrinamą teisę į įtraukųjį, kokybišką ir nemokamą pradinį lavinimą, bei į prieinamą vidurinį lavinimą, visiems lygiomis sąlygomis. pagerinti asmenų su negalia galimybes įgyti aukštąjį bei profesinį išsilavinimą, taip pat užtikrinant tinkamą sąlygų pritaikymą aukštojo lavinimo įstaigose NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
10
Aukštasis mokslas Aukštosiose mokyklose šiuo metu mokosi apie 1000 studentų su negalia, tai yra mažiau nei 1 proc. visų Lietuvos studentų; Studentai gauna finansinę paramą, bet kyla sunkumų dėl nepasiruošusių su jais dirbti dėstytojų, nepritaikytų mokymo priemonių ir netinkamos fizinės aplinkos; Mažai dėmesio skiriama nematomoms negalioms, kurios dažnai apsunkina studijų procesą; Nėra sistemingo požiūrio į aukštojo mokslo prieinamumą žmonėms su negalia. NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
11
Kaip vadinti ? “Specialieji poreikiai” “Neįgalus studentai”
“Neįgalieji” “Neįgaliukai” “Invalidai” LIETUVOS NEĮGALIŲJŲ FORUMAS
12
Kaip vadinti ? ŽMONĖS SU NEGALIA ŽMONĖS TURINTYS NEGALIA
STUDENTAI SU NEGALIA STUDENTAI TURINTYS NEGALIĄ JT konvencijos apibrėžimu, negalia laikomi ilgalaikiai fiziniai, psichikos, intelekto ar jutimo sutrikimai, kurie sąveikaudami su įvairiomis kliūtimis gali trukdyti asmeniui visapusiškai ir veiksmingai dalyvauti visuomenėje lygiai su kitais asmenimis. LIETUVOS NEĮGALIŲJŲ FORUMAS
13
Negalios įvairovė Fizinė negalia Regos negalia/ aklumas, silpnaregystė Klausos negalia/ kurtumas/ klausos - kochleariniai implantai Psichikos sveikata Vidaus organų ligos Mokymosi sunkumai (disleksija, disgrafija, diskalkulija) Neurologiniai sutrikimai Veiklos ir dėmesio sutrikimas (ADHD/ADD) Autizmo spektras Intelekto negalia NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
14
Paslaugų įvairovė Tikslinė parama studentui (VSF, NRD, tikslinės, vienkartinės stipendijos); Turimos pagalbos priemonės iš VSF aprašymas; Individualus tvarkaraštis; Negalios klausimų koordinatorius? ? NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
15
Tinkamos sąlygų sudarymas/ Reasonable Accommodation
NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
16
Universalaus turinio/dizaino kūrimas (Universal Design for Learning)
Atskirtis Segregacija Integracija Įtrauktis Universalaus turinio/dizaino kūrimas (Universal Design for Learning) NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
17
Universalaus dizaino principas mokyme
NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
18
Airijos atvejis 1994 m. Airijos švietimo ministerija iniciavo pokyčius susijusius su studentų su negalia įtrauktimi; Šiuo metu 5,2 proc. studentų su negalia aukštajame moksle (apie 11 tūks.) 10 metų strategija su aišku tikslu įtraukti daugiau studentų su negalia; Ypatingas ir sisteminis dėmesys psichikos sutrikimams; Valstybinio finansavimo procentas (kvota 25 proc.) skiriamas universitetui pagal žmonių iš žemesnės socioekonominės padėties įtraukčiai (netradicinės kilmės , negalią turintys (8 proc.), vyresnio amžiaus studentai); Papildoma finansinė parama (ES lėšos) tik tikslingoms paslaugoms padengti (asmeniniui asistentui, gestų kalbos vertėjui, konspektuotojui, specialiai įrangai įsigyti, pavėžėjimo paslaugai, akademiniui konsultavimui ) NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
19
Airijos atvejis NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
Nuolat augantis skaicius student NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
20
Airijos atvejis tinkamų sąlygų sudarymo pavyzdžiai
TAIKOMA FORMAI NE TURINIUI Egzaminų individualizavimas ( mažiau trukdžių, papildomas laikas); Galimybė naudotis reikalingomis technologijomis; Lankstumas atsiskaitant (laiko prailginimas); Lankstumas lankant seminarus; Poilsio kambarys; Papildoma pagalba bibliotekoje; Papildoma galimybė tobulintis; Paskaitų informacija iš anksto; Atsiskaitymo formos individualus pasirinkimas (raštu/žodžiu); Tikslingas konsultavimas studijų ir karjeros klausimais; Klausos negalios ir disleksijos atvejais nevertinama rašyba/skyryba; NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
21
Intelekto negalia ir aukštasis mokslas ?
Airijoje Trinity universitete nuo 2004 m. 2 metų programa intelekto negalią turintiems nesuteikianti laipsnio; Nuo 2016 m. patvirtinta pirma programa suteikianti laipsnį; NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
22
JT 24 str. išaiškinimas Už neįgaliųjų švietimą visais lygmenimis, taip pat kitų asmenų švietimą turi būti atsakinga švietimo ministerija. Daugelyje šalių neįgaliųjų švietimas šiuo metu yra perduotas socialinės apsaugos ar sveikatos ministerijų kompetencijai, todėl, inter alia, nepatenka į pagrindinių įstatymų reglamentavimo, švietimo politikos, planavimo ir lėšų skyrimo švietimo reikmėms sritis; pagal vienam gyventojui tenkančias investicijas, neįgaliųjų ugdymui skiriama mažiau lėšų; trūksta visapusiškų ir nuoseklių struktūrų įtraukiam švietimui remti; nerenkami kompleksiniai duomenys apie į švietimo sistemą patenkančius, joje pasiliekančius neįgaliuosius ir jų pažangą; taip pat nerengiami įtraukioje švietimo sistemoje dirbti galintys pedagogai. Konvencijos šalys turi skubiai imtis priemonių, kad neįgalių besimokančiųjų ugdymas būtų priskirtas švietimo ministerijos kompetencijai. (60.) NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
23
Tai kas prieinama žmonėms su negalia prieinama visiems!
NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
24
Jeigu įtraukusis švietimas neveikia tai dar nėra įtraukusis švietimas
25
Idėjos diskusijai Negalios/Įvairovės koordinatorius būtinybė?
Kokią paslaugų įvairovė galime ir norime turėti? Ar studentas pats sau gali prisitaikyti studijas? Ar tikrai reikia politinė valios ar užtenka universitetų sprendimo? 3 - 5 ar 10 metų veiksmų planas; Ne trumpalaikė projektinė veikla, bet nuolatinis darbas siekiant įtraukių studijų visiems; Pagalba universitetams, dėstytojams, administracijai; Tikslas studijuojantis ar studijas baigę studentai su negalia? NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
26
KONTAKTAI Adresas Internetinis puslapis El. paštas
Žemaitės g. 21 (V a.), 501 kab. Vilnius, LT-03118 Internetinis puslapis El. paštas NEGALIOS ORGANIZACIJŲ FORUMAS
27
Ačiū už skirtą laiką
Panašios pateiktys
© 2024 SlidePlayer.lt Inc.
All rights reserved.