Pateiktis įkeliama. Prašome palaukti

Pateiktis įkeliama. Prašome palaukti

Kastytis Augaitis, Kazimieras Bukota,

Panašios pateiktys


Pateikčių temos: "Kastytis Augaitis, Kazimieras Bukota,"— Pateikties kopija:

1 SVEIKATOS IR LYTIŠKUMO UGDYMO BEI RENGIMO ŠEIMAI (SLURŠ) BENDROSIOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS
Kastytis Augaitis, Kazimieras Bukota, Genovaitė Butkienė, Alma Valevičiūtė, ŠMM

2 Pasirengimas patikrai
Siekiant pasirengti patikrai ir iš anksto išsiaiškinti kai kuriuos Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendrosios programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2016 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. V-941 „Dėl Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendrosios programos patvirtinimo“ įgyvendinimo aspektus (1-4, 5-8 ir 9-10 (I-II g.) kl.), ministerija 2018 m. spalio- lapkričio mėn. atliko apklausą. Apklausos klausimynas ir prašymas dalyvauti apklausoje buvo išsiųstas visų Lietuvos savivaldybių administracijų Švietimo skyrių vedėjams, prašant informaciją apie apklausą persiųsti savivaldybės pavaldumo bendrojo ugdymo mokykloms, įgyvendinančioms pradinį ir pagrindinį ugdymą.

3 Pasirengimas patikrai
Mokyklų buvo prašoma klausimyną užpildyti tik elektroniniu būdu, atsakant į 21 klausimą Preliminariais ŠVIS duomenimis 2017–2018 m. m. pradėjo bendrojo ugdymo mokyklos. Elektroninėje apklausoje patikslinus duomenis dalyvavo 569 mokyklos – tai sudaro 52 proc. šalies mokyklų Patikrinti SLURŠ įgyvendinimo aspektus (5-8 ir 9-10 (I-II g.) kl.) buvo pasirinkta 110 bendrojo ugdymo mokyklų, nedalyvavusių el. apklausoje.

4 Patikros aspektai pasirengimas įgyvendinti SLURŠ programą
susitarimai ugdymo plane dėl SLURŠ programos įgyvendinimo tenkinant mokinių poreikius pasirinktas SLURŠ programos įgyvendinimo būdas mokyklose nusistatytos prioritetinės SLURŠ programos įgyvendinimo sritys mokytojų kompetencijų tobulinimas SLURŠ programai įgyvendinti sveikatos ugdymui(si) palankios aplinkos mokykloje kūrimas

5 Patikros aspektai metodinė medžiaga mokytojui, mokymo(si) priemonės mokiniams mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų), visuomenės sveikatos priežiūros, nevyriausybinių organizacijų ir kitų – ne mokyklos bendruomenės narių dalyvavimas įgyvendinant SLURŠ programą mokinių sveikatos ir lytiškumo ugdymo(si) bei rengimo šeimai poreikių refleksija ir įsivertinimas kokios spręstinos problemos ir kokios pagalbos reikia SLURŠ programai įgyvendinti? geroji mokyklų patirtis įgyvendinant SLURŠ programą.

6 Pasirengimas įgyvendinti SLURŠ bendrąją programą
Atlikta SLURŠ programos įgyvendinimo poreikių analizė 64 proc. Suburta programos įgyvendinimo komanda 75 proc. Mokykloje yra SLURŠ programos įgyvendinimo koordinatorius 93 proc. Problemos

7 Išvados. Problemos 64 proc. tikrintų mokyklų atliko SLURŠ programos įgyvendinimo poreikių analizę, mokinių, tėvų apklausas (per IQES platformą), tyrimus (dalyje kartu su Sveikatos biuro specialistais), vadovavosi mokyklos veiklos įsivertinimo duomenimis Dalyje mokyklų atliekamos socialinio emocinio ugdymo programos „Paauglystės kryžkelės“, patyčių prevencijos programos Olweus, Sveikatą stiprinančių mokyklų programos ir kt., kurių temos glaudžiai siejasi su SLURŠ programos temomis, įgyvendinimo analizės dalyje mokyklų programos pasirinkimo ir įgyvendinimo klausimus aptarė ugdymo plano rengimo grupė

8 Programos įgyvendinimo komandos sudėtis

9 Išvados. Problemos 75 proc. mokyklų yra subūrusios Programos įgyvendinimo komandas, paskirtas asmuo atsakingas už Programos įgyvendinimą, išrinktas koordinatorius. Už SLURŠ programos įgyvendinimą dažniausiai atsakingas direktoriaus pavaduotojas ugdymui (53 proc.), rečiau dalyko mokytojas (biologijos dažniausiai), pagalbos specialistas... sudarytos komandos (5- 12 narių). Didžiumoje komandų sudėtyje yra sveikatos priežiūros specialistai, biologijos, dorinio ugdymo, kūno kultūros ir kt. mokytojai, pagalbos mokiniui specialistai, daugumoje - mokinių tėvų atstovai Mažose mokyklose komandos nesudarytos.

10 SLURŠ programos įgyvendinimo koordinatoriaus pareigybė

11 Išvados. Problemos Dalyje mokyklų SLURŠ programos įgyvendinimo poreikių analizė atlikta fragmentiškai: tai yra ugdymo, metinių veiklos planų įgyvendinimo analizės dalys Dalyje mokyklų nėra Programos koordinatoriaus ir sisteminio grįžtamojo ryšio apie Programos įgyvendinimą Per mažai į komandas įtraukta tėvų, NVO ir kitų ne mokyklos bendruomenės narių Reikalingi mokymai Programos koordinatoriams (ypač), mokyklos bendruomenei: atskirai klasių vadovams, mokytojams, tėvams

12 Mokyklų 2017–2018 ir 2018–2019 m. m. ugdymo planuose fiksuoti susitarimai dėl:
SLURŠ programos įgyvendinimo būdo SLURŠ programos įgyvendinimo mokykloje prioritetinės srities SLURŠ programos planavimo mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo bei fiksavimo būdų mokinių sveikatos ir lytiškumo ugdymo(si) bei rengimo šeimai poreikių refleksijos ir įsivertinimo organizavimo dėl integruojamųjų pamokų apskaitos

13 Mokyklos svarstė galimus Programos įgyvendinimo būdus:
13 Mokyklos svarstė galimus Programos įgyvendinimo būdus: I - integruojama į dalykų programų turinį + apibendrinamasis kursas (5–8, 9– 10 ir 11–12 organizuojamos Programos visumą apimančios veiklos, kurios gali būti vykdomos privalomų ar (ir) pasirenkamų pamokų arba (ir) pažintinių dienų metu); II - integruojama į dalykų programų turinį + mokyklos parengtas modulis (mokyklos prioritetinei sveikatos ugdymo sričiai susikurtas modulis/speciali programa) III- integruojama į dalykų programų turinį ir neformalųjį švietimą IV - kitas, mokykloje susitartas variantas V - numatant atskirą valandą skirtą SLURŠ programos įgyvendinimui (iš pamokų, skirtų mokinio ugdymo(si) poreikiams tenkinti, mokymosi pagalbai teikti)

14 Mokykla, atsižvelgdama į savo poreikius ir galimybes, pasirinko vieną SLURŠ programos įgyvendinimo modelį: Didžiumoje mokyklų SLURŠ programa įgyvendinama integruojant dalykų programų turinį, , klasių valandėles, neformalųjį vaikų švietimą, netradicinio ugdymo dienas, renginius, visuomenės sveikatos priežiūros specialisto veiklą

15 dėl SLURŠ programos įgyvendinimo būdo
Visų tikrintų mokyklų ugdymo planuose yra užfiksuotas apsisprendimas dėl SLURŠ programos įgyvendinimo būdo Pagrindiniame ugdyme tipinis įgyvendinimo modelis yra integravimas į dalykų programų turinį ir neformalųjį švietimą, klasės valandėles, projektus, renginius ,planuojamos Programos visumą apimančios veiklos, kurios organizuojamos pažintinių dienų, projektų, renginių metu (paskaitos, diskusijos, sporto varžybos, konkursai, parodos, akcijos ir kt., pasitelkiant medikus, mokinių tėvus ir kt.). Dalykus, į kuriuos numatyta integruoti programą, 40 proc. mokyklų detalizuoja ,,Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendrosios programos įgyvendinimo tvarkos apraše“, kitos ugdymo planų prieduose Tik kelios mokyklos parengusios modulį. Jam numatytas laikas (atskira valanda iš pamokų, skirtų mokinio ugdymo poreikiams tenkinti, mokymosi pagalbai teikti)

16 Pavyzdys 1. Sveikatos, sveikos gyvensenos ir šeimos samprata 5-6 kl.
Klasės valandėlės, Technologijos, Gamta ir žmogus Biologija, Klasės valandėlės, Projektai 7-8 kl. Biologija, Dorinis ugdymas. 9-10 kl. 2. Fizinis aktyvumas 5-6 kl. Kūno kultūra Kūno kultūra 7-8 kl. Kūno kultūra 9-10 kl. 3. Sveika mityba Technologijos, Projektai 5-6 kl. Technologijos 7-8 kl. Technologijos 9-10 kl. 4. Veikla ir poilsis 5-6 kl. Klasės valandėlės, Biologija Klasės valandėlės, Technologijos Gamta ir žmogus 7-8 kl. Klasės valandėlės, Biologija 9-10 kl. 5. Asmens ir aplinkos švara 5-6 kl. Gamta ir žmogus Biologija 7-8 kl. Klasės valandėlės, Biologija 9-10 kl. 6. Lytinis brendimas Klasės valandėlės, Dorinis ugdymas, Gamta ir žmogus 7-8 kl. Biologija, Dorinis ugdymas Biologija 9-10 kl. 5-6 kl.

17 Pavyzdys 7. Savivertė Dorinis ugdymas Klasės valandėlės
8. Emocijos ir jausmai Dorinis ugdymas Klasės valandėlės Klasės valandėlės 5-6 kl 9-10 kl. 7-8 kl. 9. Savitvarda Klasės valandėlės Klasės valandėlės 5-6 kl Klasės valandėlės 7-8 kl. 9-10 kl. 10. Pozityvus, konstruktyvus mąstymas ir saviraiška 5-6 kl Dorinis ugdymas Dorinis ugdymas 7-8 kl. Dorinis ugdymas 9-10 kl. 11. Draugystė ir meilė 5-6 kl Dorinis ugdymas Dorinis ugdymas 7-8 kl. Dorinis ugdymas 9-10 kl. 12. Atsparumas rizikingam elgesiui 5-6 kl. Klasės valandėlės, Informacinės technologijos Klasės valandėlės, Informacinės technologijos 7-8 kl. 9-10 kl. Klasės valandėlės, Informacinės technologijos

18 dėl SLURŠ programos planavimo
Visose mokyklose programos įgyvendinimo planavimas vykdomas panašiu būdu: SLURŠ bendrosios programos temos yra aptariamos dalykų metodinėse grupėse, mokytojai pasirenka temas tinkamas integravimui į jų dėstomų dalykų turinį, aptariamos kitos priemonės, švietimo pagalbos specialistų pasirinktos temos ir visi siūlymai teikiami SLURŠ programos įgyvendinimo koordinavimo grupėms aptarimui po aptarimo siūlymai teikiami ugdymo plano rengimo grupėms, patvirtinami integruojamų į dalykų programas temų sąrašai, integruotos programos temos planuojamos dalykų ilgalaikiuose planuose, klasės vadovų bei kitų įgyvendinančių programą švietimo pagalbos specialistų bei neformaliojo švietimo mokytojų veiklos planuose. Derinami integraciniai ryšiai. Jie numatomi formuluojant pamokų tikslus ir uždavinius ir SLURŠ programa natūraliai integruojama į daugelio dalykų bei veiklų turinį

19 dėl mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo bei fiksavimo būdų
Mokinių pasiekimai ir pažanga mokiniams, kuriems Programa dėstoma kaip atskiras dalykas, el. dienyne fiksuojama įskaita mokyklose, vertinant mokinių pasiekimus ir pažangą vadovaujamasi Ugdymo programų aprašu. Vertinant mokinių pasiekimus ir pažangą taikomas formuojamasis, diagnostinis, apibendrinamasis vertinimas. Mokyklose yra individualios mokinio pažangos stebėjimo ir fiksavimo tvarkos Dalyje mokyklų nėra aptarti ar fiksuoti susitarimai ugdymo planuose dėl mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo bei fiksavimo būdų, nėra apsitarta apie mokinių sveikatos ir lytiškumo ugdymo(si) bei rengimo šeimai poreikių refleksijos ir įsivertinimo organizavimą

20 Mokymo(si) priemonės mokiniams. Metodinė medžiaga mokytojui
SLURŠ programai įgyvendinti 5-10 kl. tikslinių vadovėlių ir pratybų nėra Mokyklose nadojami vadovėliai bei pratybų sąsiuviniai gauti dalyvaujant programoje ,,Paauglystės kryžkelės“ , leidiniai sveikatingumo bei ligų ir infekcijų plitimo temomis, atmintinės ,,Merginoms“, ,,Vaikinams“ ir kt. plakatai, interaktyvios pamokos iš Aktyvi klasė, Visuomenės sveikatos biuro medžiaga naudojasi esančiomis sveikatos priežiūros specialisto, etikos, biologijos dalykų kabinetuose, vykdomų prevencinių programų priemonėmis Mokymo metodinės medžiagos trūksta, reikalingos ir šiuolaikiškos, įdomios mokiniams mokymo priemonės Mokytojai atrenka patys arba naudojasi dalykų vadovėliais. Mokyklos, dalyvavusios SEU programoje turi knygas mokytojui ir mokiniams. Naudojami ir etikos vadovėliai, e-mokykla

21 Susitarimai dėl prioritetinės programos įgyvendinimo sričių
Dauguma mokyklų yra susitarusios dėl prioritetinių sričių. Dažniausiai šios sritys susijusios su sveikatos stiprinimu (fizine, emocine, socialine, psichikos) ir ruošimu šeimai Dalis mokyklų nurodė, kad prioritetų neišskyrė, nes programą įgyvendina pagal visas 4 (sveikatos, sveikos gyvensenos ir šeimos sampratos, fizinės sveikatos, psichikos sveikatos, socialinės sveikatos) sritis Pasitaikė atvejų, kad SLURŠ programos įgyvendinimo sritys nenustatytos

22 Mokinių poreikių ir pasiektų rezultatų refleksija
Kai kuriose mokyklose analizuojant ugdymo(si) rezultatus, aptartas integruojamų programų įgyvendinimas Integruojamų programų pasiekimai vertinami pagal programose pateiktus reikalavimus: ką mokinys privalo žinoti, gebėti, kokius įgūdžius ir vertybines nuostatas turi įgyti Priimami sprendimai dėl įgyvendinimo kokybės gerinimo ar tolesnio ugdymo integravimo Kai kuriose mokyklose refleksija atliekama epizodiškai po tam tikrų veiklų, pastebėta jog daugumoje mokykloje atliekama asmeninė ir grupinė refleksija

23 Kaip NVO ir kiti prisideda prie programos įgyvendinimo
Įvairią veiklą siūlo savivaldybių Visuomenės sveikatos biurai: ieško lektorių, vykdo edukacinius užsiėmimus mokiniams, organizuoja sveikatos klausimais konferencijas, viktorinas, inicijuoja paskaitas, mokymus mokiniams, mokytojams, tėvams Raudonasis kryžius vykdė pirmosios pagalbos mokymus Vietos bendruomenių pagalba įgyvendinami renginiai, projektai Aktyvi jaunųjų šaulių, maltiečių, skautų, valančiukų veikla Kai kurios mokyklos nurodė, jog NVO ir kiti ne mokyklos bendruomenės nariai programos įgyvendinime nedalyvauja

24 Mokinių tėvų įtraukimas į SLURŠ programą
ŠMM Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamentas Regioninės politikos analizės skyrius

25 Mokinių tėvų įtraukimas į SLURŠ programą
TAURAGĖS APSKRITIS - Tėvai apie programą dažniausiai sužino klasės tėvų susirinkimų metu. Patys tėvai prie programos įgyvendinimo prisideda minimaliai. Išskirti galima pradines klases, kai tėvai dar noriai lankosi mokykloje (veda klasės valandėles apie sveiką maistą, asmens higieną ir pan.) PANEVĖŽIO APSKRITIS - Mokyklų vadovų teigimu, tėvai mokslo metų pradžioje arba birželio mėn. per mokyklos tėvų susirinkimus supažindinami su Mokyklos ugdymo planu arba MUP projektu, kaip jis bus įgyvendinamas, kokios naujovės MARIJAMPOLĖS APSKRITIS - Tėvų susirinkimų metu mokinių tėvai supažindinami su SLURŠ programa ir mokyklos SLURŠ programos įgyvendinimo aprašais. Tėvams skaitomos paskaitos, organizuojamos bendros išvykos į priklausomybės ligų centrus, socialinės akcijos, konkursai

26 Mokinių tėvų įtraukimas į SLURŠ programą
KAUNO APSKRITIS - Kėdainių „Aušros“ progimnazijoje SLURŠ programa pristatyta mokinių tėvų klubui, įkurta tėvų akademija. Tėvai gali stebėti mokyklos bendruomenės praktines veiklas FB paskyroje, mokyklos internetinėje svetainėje Periodiškai, klasių susirinkimuose tėvai informuojami apie vaikų pasiekimus, mokyklos projektines veiklas; tėvams pristatomi tyrimo rezultatai, pvz. vaikų FP, mitybos, fizinio aktyvumo per metus įvykę pokyčiai; patyčių prevencijos rezultatai Organizuojamos sporto ir sveikatingumo dienos, kuriose dalyvauja ir mokinių tėvai, tėvai įsitraukia į LIONS QUEST programos įgyvendinimą

27 Mokinių tėvų įtraukimas į SLURŠ programą
KLAIPĖDOS APSKRITIS - Mokinių tėvams mokyklose organizuojamos paskaitos, seminarai lytiškumo ir sveikatos ugdymo temomis, informacija pateikiama visuotiniuose ir klasių tėvų susirinkimuose, periodiškai aptariant programos įgyvendinimo rezultatus. Organizuojami seminarai tėvams, leidžiami lankstinukai, skrajutės Mokyklos psichologai veda užsiėmimus mokinių tėvams, dalyje mokyklų periodiškai aptariama jos įgyvendinimo galimybės ir mokinių pasiekimai klasės tėvų susirinkimuose, vyksta bendri tėvų ir mokinių renginiai ir kt., tėvai bendrauja ir tariasi su pagalbos specialistais Kai kuriose mokyklose tėvų aktyvumo labai trūksta

28 Mokinių tėvų įtraukimas į SLURŠ programą
ALYTAUS APSKRITIS - Įvedant šią programą tėvai buvo supažindinti su jos tikslu ir temomis. Tėvų klubas (Alytaus Šaltinių pagrindinė mokykla) sprendžia įvairias iškilusias problemas. Jų veikla prisideda prie mokinių sveikos gyvensenos, fizinio aktyvumo, sveikos mitybos įgūdžių formavimo Kitose mokyklose tėvų dalyvavimas programos veiklose dažnai epizodinis Pradinėse klasėse tėvų veikla ryškesnė. Tėvai organizuoja netradicines dienas ir kitas veiklas, veda pamokas apie sveiką mitybą, žalingus įpročius, dažniausiai tai daro kokios nors profesijos atstovai

29 Mokinių tėvų įtraukimas į SLURŠ programą
VILNIAUS APSKRITIS - Tėvų savivaldos dienos (tėvai organizuoja mokiniams įvairius užsiėmimus ir diskutuoja apie šeimą, šeimos vertybes, sveikatingumą, mitybą, fizinį aktyvumą ir pan.) Vyksta netradicinė veiklos diena „Šok į tėvų klumpes“, kurios metu mokiniai tėvų darbovietėse įgyja įvairiapusės patirties, ugdomos vertybės, diegiami gyvenimo įgūdžiai. Šeimų turnyras „Sportiškiausios šeimos šventė“, kurio metu buvimas kartu su šeima bei visų šeimos narių sportinis aktyvumas yra pavyzdys mokiniams, ugdomos šeimos vertybės Tėvų švietimas: pozityvios tėvystės kursai, susitikimai su psichologu E. Karmaza, pokalbiai apie mokinių maitinimo įpročius ir kt.

30 Mokinių tėvų įtraukimas į SLURŠ programą
ŠIAULIŲ APSKRITIS - Mokinių tėvai dažniausiai įtraukiami į fizinės sveikatos stiprinimo veiklas (kartu su mokiniais dalyvauja sporto renginiuose, išvykose, žygiuose; sveikos mitybos projektuose; „Naktis mokykloje“ renginiuose Kviestiniai lektoriai, mokyklų psichologai, visuomenės sveikatos priežiūros specialistai skaito paskaitas, veda užsiėmimus ar teikia informaciją tėvams apie vaikų brandą, sveikatą (psichikos, socialinę, fizinę), asmens priežiūrą, sveiką gyvenseną

31 Mokinių tėvų įtraukimas į SLURŠ programą
TELŠIŲ APSKRITIS - Tėvai apie programą dažniausiai sužino klasės tėvų susirinkimų metu, Sveikatingumo dienų, renginių metu, aktyviai juose dalyvaudami Pavieniais atvejais tėvai skaitydami paskaitas, vesdami seminarus, supažindindami su savo profesija prisideda prie programos įgyvendinimo

32 Švietimo pagalbos tarnybos / švietimo centro / švietimo padalinio specialistų pagalba
Miestų ir rajonų savivaldybių administracijų švietimo padalinių vadovai ir specialistai teikia mokykloms šviečiamąją, konsultacinę, informacinę pagalbą Bendradarbiaujama su miestų Pedagoginės psichologinės tarnybos specialistais, Visuomenės sveikatos biurais (išgryninant kokiomis temomis biuro specialistai gali padėti mokykloms), Panevėžio m. savivaldybės administracijos Švietimo skyrius SLURŠ programą pristatė Švietimo tarybos posėdyje Vilniaus SPPC centras mokykloms teikė metodinę medžiagą, kuri reikalinga įgyvendinant psichoaktyviųjų medžiagų ir socialinių emocinių kompetencijų ugdymo programą, lankstinukus tėvams ir gimnazijos bendruomenei

33 Kitos programos padedančios įgyvendinti SLURŠ
Visos mokyklose įgyvendinamos programos integraliai prisideda prie SLURŠ programos tikslų ir uždavinių įgyvendinimo Mokyklos vykdo ilgalaikes emocinio intelekto ir socialinių emocijų, bendrųjų kompetencijų ir gyvenimo įgūdžių ugdymo, taip pat prevencines programas, apimančias patyčių, smurto, alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevenciją Mokyklose įgyvendinamos prevencinės programos: Paauglystės kryžkelės (Lions Quest), Gyvenimo įgūdžiai, „Antras žingsnis“, alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos integruojamoji programa, Olweus prevencinė patyčių programa, Sveikatos ir olimpinio ugdymo programa

34 Kitos programos padedančios įgyvendinti SLURŠ
Projektas „Sniego gniūžtė“, „Darnaus vystymosi“, „Gyvenimo įgūdžių“, „Kultūrinio sąmoningumo“ integruojamos į mokomuosius dalykus, prevencinės programos „Alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos“ ir kt. Projektai: „OFF BOOK“, „DofE“, programa „Emocinio intelekto ir socialinių emocijų kompetencijų ugdymas mokymo įstaigose“ naudojant Limbinio mokymo(si) TM metodą Socialinių emocinių įgūdžių užsiėmimai paaugliams pagal programą „Tiltai”, skirta stiprinti psichologinį atsparumą, teigiamoms vertybėms ir nuostatoms formuoti

35 Kitos programos padedančios įgyvendinti SLURŠ
Buvo paminėtos: „Zipio draugai“, „Obuolio draugai“, „Antras žingsnis“, „Gyvai“, „Sniego gniūžtė“, „Draugai neturi paslapčių“, „Friends“ (nauja programa Tauragės r. Lauksargių pagrindinė mokykla), „Įveikiame kartu“, Lytinių neinfekcinių ligų profilaktikos programa (Kvėdarna) Švenčionių Zigmo Žemaičio gimnazijoje šiuo metu rengiama mokyklos prevencinė programa, kurios prioritetinės sritys būtų prekyba žmonėmis, smurto, žalingų įpročių prevencija, saugaus naudojimosi internetu įgūdžių formavimas (rengimą koordinuoja pagalbos mokiniui specialistai)

36 Mokymosi metodai, kuriais įgyvendinama SLURŠ
Stovyklos Sveikatingumo stovykla, „Snaigė“, sveikatingumo renginiai: „Sveikatos mozaika“, „Obuolys vietoj cigaretės“, „Sveikuolių sveikuoliai“ (Marijampolė) Žaidimai: „Drąsūs, stiprūs, vikrūs“, „Mano klasės mankšta“, „Judėk šokio ritmu“; „Sakydamas ne, sakau – žinau“, vyksta judriosios pertraukos lauke, netradicinių sporto šakų varžybos ir kt. (Panevėžys) Vaikų socializacijos stovyklos „Sveikatos idėjų klubas“, „Sveikatiados maisto detektyvai“, „Mankštiada“ ir kt.

37 Mokymosi metodai, kuriais įgyvendinama SLURŠ
Organizuojamos apskrito stalo diskusijos lytiškumo ugdymo bei pasirengimo šeimai klausimais su Kauno arkivyskupijos savanoriais (Kaunas) Ugdymo procese taikomi sveikatą ir pasirengimą šeimai ugdantys aktyvūs mokymo(si) metodai: projektinė veikla, sveikatingumo renginiai, žygiai, projektai, judumo savaitės, turnyrai, ekskursijos, patyriminės stovyklos, tiriamieji darbai VGTU, ASU, LAMMC laboratorijose, situacijų modeliavimai (Kaunas) Konkursas „Interneto pavojai“, įvairios viktorinos, sveikatingumo savaitė, susitikimai su psichologais, psichikos sveikatos savaitė, meno terapijos užsiėmimai, sveikos mitybos popietės, paskaitos, gerumo akcijos, konkursai (Vilnius)

38 Mokymosi metodai, kuriais įgyvendinama SLURŠ
Projektinė veikla LR ŠMM inicijuotas konkursas „Būkime kartu“, respublikiniai – Sveikatiada, „Renkuosi pats“, „Svajonių dirbtuvės“, „Išmokime aktyviai ilsėtis“, projektas „Sveikata visiems“ Daugelis mokyklinių projektų, integruojančių SLURŠ temas, nukreiptas į edukacinių ir poilsio erdvių kūrimą ,,Atverk paguodos skrynelę“, ,,Verkiantis sėdmaišis“ ir kt. Sporto dienos, Žmogaus saugos diena, Solidarumo bėgimas, Tolerancijos diena

39 Mokytojų ir kitų atsakingų asmenų kompetencijų tobulinimas
SLURŠ programa Pedagogai sistemingai tobulina kvalifikaciją Kiti kvalifikacijos tobulinimo paslaugų teikėjai: Valstybės institucijų kalbų centras VšĮ „Pažangos projektai“ UAB „Šviesa“ Lietuvos katachetikos centras VšĮ "Paramos vaikams centras" Mokymų ir psichologinio Konsultavimo centras Šeimos Santykių Institutas Viešoji įstaiga „Vaiko labui" Kretingos moterų informacijos ir mokymo centras VŠĮ „Švietimo tinklas“ ASIST mokymai Astos Blandės seminarai Vaido Arvasevičiaus paskaitos Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras VšĮ ,,Lyderystės ekspertų grupė“ nuotoliniai Pedagogas.lt mokymai Šiuolaikinių inovacijų diegimo ir kompetencijų ugdymo centras Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras Lietuvos vaikų ir jaunimo centras Viešoji įstaiga Vilniaus Žirmūnų darbo rinkos mokymo centras VšĮ „Tatulos programa“ VšĮ "Gyvenimo universitetas“ Daugiausia SLURŠ programos įgyvendinimo kvalifikacijos tobulinimo renginių organizuoja švietimo pagalbos centrai (tarnybos) Dalis seminarų buvo organizuoti UPC, VDU, VU, Specialiosios psichologijos ir pedagogikos centro, sveikatos biurų Tik mažesnioji mokytojų dalis dalyvavo įvadiniame SLURŠ programos seminare

40 Mokytojai ir kvalifikacijos tobulinimas
SLURŠ programa Kvalifikacijos tobulinimo renginių vertinimas Pageidaujama kvalifikacijos tobulinimo tematika Naudingiausi tie, kuriuose pristatytos metodinės priemonės, teikiami konkretūs pasiūlymai SLURŠ programos temomis Mokinių pasiekimų reflektavimas, pažangos ir mokinių kompetencijų matavimas Mokinių lytiškumo ugdymas Trūksta mokymų programos įgyvendinimo klausimais (praktinių mokymų) Programos integravimo galimybės, metodai ir būdai Mokytojai nesijaučia pasirengę ugdyti mokinius lytiškumo ugdymo klausimais Praktiniai programos įgyvendinimo klausimai Trūksta patirties ir žinių dėstyti temas – „Šeimos samprata“, „Seksualumas“, „Lytinis tapatumas“ Renginių pasiūla buvo nepakankama

41 Sveikatos ugdymui(si) palankios aplinkos mokykloje kūrimas
SLURŠ programa Tikrintų mokyklų ugdymo(si) aplinka atitinka higienos normas Daugumos mokyklų pastatai renovuoti, erdvės pritaikytos įvairioms veikloms įgyvendinti Mokinių saugumui užtikrinti kai kurių mokyklų erdvės yra stebimos vaizdo kameromis Daugumoje mokyklų sukurtos atviros erdvės mokiniams judėti pertraukų metu: stalo tenisas, stalo futbolas, šachmatai Ne visuose kabinetuose tvarkingas ir tinkamas apšvietimas Dalies mokyklų atnaujinti stadionai, žaidimų aikštelės Renovuotos daugumos tikrintų mokyklų valgyklų patalpos, kurios aprūpintos visa būtiniausia šiuolaikiška maisto ruošimo įranga ir technika Kai kurios mokyklos dalyvauja Lietuvos sveikatą stiprinančių mokyklų tinkle, tai įtakoja kryptingą aplinkų tobulinimą

42 Aplinkos, skirtos veiklai, saviraiškai ir poilsiui
SLURŠ programa Aplinkos, skirtos veiklai, saviraiškai ir poilsiui Choreografijos salės, zonos koridoriuose, klasės, skaityklos Daugelyje mokyklų fojė stalo teniso stalai, stalo futbolas Organizuojamos šokio-judesio pertraukos, judriosios pertraukos Lauko klasės Muzika pertraukų metu Sporto aikštynai, lauko treniruokliai, treniruoklių klasės Saviraiškai naudojamos salės (sporto, aktų), muziejai, muzikos, teatro klasės, dalykų kabinetai Mokinių poilsiui skirtos zonos koridoriuose, fojė (minkštasuoliais, sėdmaišiai, suoleliai...) Bibliotekų informaciniai centrai, valgyklos, vidiniai mokyklų kiemeliai

43 Programos įgyvendinimo tobulinimas
SLURŠ programa Programos įgyvendinimo tobulinimas Dauguma tikrintų mokyklų neišskiria konkrečių programos tobulinimo žingsnių. Numatoma bendro pobūdžio veiklos sritys: kvalifikacijos tobulinimas, metodinės medžiagos ir jos panaudojimo galimybių paieška, rezultatų matavimas Atskirose mokyklose numatomi ir konkretūs veiksmai siekiant tobulinti SLURŠ programos įgyvendinimą: Organizuoti paskaitų ar renginių ciklą pagal amžiaus grupes Daugiau naudotis visuomenės sveikatos biuro specialistų paslaugomis Įvesti pasirenkamąjį modulį Lytiškumo ugdymas Įdarbinti psichologą I klasių mokiniams organizuoti vieno pusmečio privalomas pamokas pagal šią programą Dalyje tikrintų mokyklų pasibaigus mokslo metams yra aptariama programos įgyvendinimo problemos, tačiau įvardinti numatomus programos įgyvendinimo tobulinimo žingsnius, mokyklų atstovai, kurių nuomonės buvo teirautasi, negalėjo Ugdant sveikatos ir lytiškumo bei rengimo šeimai gebėjimų vertybines nuostatas ir žinias tobulinti vertinimo ir įsivertinimo metodiką bei SLURŠ programos įgyvendinimo poreikių analizę

44 Mokyklos sėkmės (geroji patirtis)
SLURŠ programa Mokyklos sėkmės (geroji patirtis) Pasiekimai mokyklose vykdant SLURŠ programą: Neformalusis švietimas ir programos integravimas į neformalųjį švietimą Specialistų paskaitos įvairaus amžiaus mokiniams, tėvams, mokytojams Integruotų pamokų ciklai, dalyvaujant mokyklos specialistams Kiti renginiai, kurių turinyje programų vykdytojai įžiūri SLURŠ programos įgyvendinimo fragmentus Komandinis darbas integruojant programą į gimnazijos formalias ir neformalias ugdymo (si) veiklas Vykdoma „Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai“ modulio programa 1-2 gimnazijos klasėms (Švenčionių Zigmo Žemaičio gimnazija). Dalyvavimas įvairiuose projektuose ir programose, kurių turinys siejamas su programos turiniu ir tematika (pvz. Erazmus, OLWEUS, Socialinio ir emocinio ugdymo programa) Jonavos Jaronimo Ralio gimnazijos dorinio ugdymo mokytoja Inga Petrikonienė (Dalyvavo darbo grupėje ruošiant tikybos dalyko metodinę medžiagą, susijusią su Sveikatos, lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai bendrąja programa. Autoriniai seminarai) Bendradarbiavimas su visuomenės sveikatos biuro specialistais ir šių specialistų veikla

45 PROBLEMOS IR SIŪLYMAI SLURŠ programa
Kvalifikacijos ŠLURŠ programai vykdyti tobulinimo procesas ir turinys nekoordinuojamas Parengti rekomenduotinų šios srities kvalifikacijos tobulinimo programų sąrašą Mokymai nėra nuoseklūs ir išsamūs. Mokytojai vis dar jaučia žinių stoką. Silpniausia kvalifikacijos tobulinimo sritis – Lytiškumo ugdymas Tikslinga sistemingai supažindinti, apmokyti mokytojus, parengti metodinę medžiagą Atnaujintose bendrosiose dalykų programose išdėstyti visų integruoti rekomenduojamų programų turinį integruojant jį į atitinkamus dalykus... Programos išdėstymo sistemos, nuoseklumo trūkumas; daug atskirų integruojamų programų – visų integruojamų programų vykdymo sistemos trūkumas

46 Problemos Mokymo, metodinė medžiaga
Trūksta sistemingos, metodiškai parengtos mokymo literatūros, metodinių mokymo priemonių, pateikčių, virtualių aplinkų, vaizdinių priemonių, leidinių atitinkančių mokinių amžių Nėra medžiagos, parengtos specialiųjų poreikių vaikams, priemonių mokiniams su konkrečiomis jiems pritaikytomis užduotimis Nepakanka Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtintų mokymo priemonių, vadovėlių, metodinių rekomendacijų Mokytojo knyga būtų didelė paspirtis dėstant ar integruojant SLURŠ programą į kitus dalykus Trūksta aiškios, mokytojui patogios medžiagos SLURŠ įgyvendinimo tema, išsamių ir nuoseklių mokymų ir jų pasirinkimo informacijos. Šią atsakomybę turėtų prisiimti UPC.

47 Problemos Lėšos Reikalinga skirti daugiau lėšų mokytojų kvalifikacijos tobulinimui Reikėtų lėšų, kad galėtume pakviesti lektorius kalbėtis šiomis temomis Nepakanka lėšų norint įsigyti/atnaujinti šiuolaikines mokymo priemones

48 Problemos Ugdymo planas
Integravimas yra momentinis, nenuoseklus, epizodinis, siūlytina, kad programa taptų sudėtine kurio nors mokomojo dalyko konkrečioje klasėje sudėtine bendrosios programos dalimi Reikėtų šios programos dalyką įtraukti į Ugdymo planą kaip privalomą, norint pasiekti rezultatą reikėtų ne integruoti programą, o dėstyti kaip atskirą dalyką Alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos programą integruoti į Sveikatos ir lytiškumo bei rengimo šeimai programą

49 Problemos Kvalifikacija
Mokytojams trūksta patirties ir teorinių žinių lytiškumo temomis, ne visi pasirengę ir drįsta kalbėti jiems nepatogiomis temomis Dėl nedidelio mokinių skaičiaus mokykloje, trūksta lėšų mokytojų kvalifikacijos tobulinimui Programą profesionaliai gali dėstyti biologijos mokytojai, kitų dalykų mokytojams trūksta kompetencijų Gerosios pedagoginės patirties sklaidos, seminarų, konferencijų, trūkumas, kai kurie kvalifikaciniai seminarai labai brangūs

50 Problemos Pagalba iš šalies
Visuomenės sveikatos priežiūros (VSP) specialistas dirba tik vieną dieną per savaitę VSP specialistas galėtų būti etatinis mokyklos darbuotojas, dirbti pilnu etatu, visas dienas, o ne vienas aptarnautų visas savivaldybės mokyklas Skirti daugiau funkcijų mokyklos visuomenės sveikatos priežiūros specialistui

51 Problemos Mokinių saugumas
Neužtikrinamas mokinių saugumas; mokyklų teritorijos, infrastruktūra nėra saugi; kai kurių mokyklų teritorijos neaptvertos Relaksacinių erdvių stoka mokinių užimtumui per pertraukas Nėra pakankamai erdvių fiziniam mokinių aktyvumui bei poilsiui Mokinių fizinio aktyvumo organizavimui lauke trūksta saugių sporto įrengimų, inventoriaus

52 Problemos Mokinių tėvai
Pasyvus mokinių tėvų dalyvavimas mokyklos bendruomenės gyvenime, neigiama informacija iš žiniasklaidos, reklamos, TV laidų Mokyklos ir šeimos vertybinių nuostatų skirtumai ir tėvų kompetencija šioje srityje Atsainus tėvų požiūris į vaikų alkoholio ar tabako vartojimą, neigiamą įtaką turi kai kurie aplinkos faktoriai

53 Problemos Mokinių tėvai
Kai kurių tėvų abejingumas sprendžiant vaikų ugdymosi problemas mokykloje Dalis šeimų ignoruoja sveiką gyvenimo būdą, gerų tarpusavio santykių ir emocinio saugumo, bendradarbiavimo svarbą Neaktyvus mokinių tėvų ir šeimos įtraukimas į mokykloje vykdomą ugdymo procesą

54 Išvados ir siūlymai Visose tikrintose mokyklose SLURŠ bendroji programa įgyvendinama integruojant į dalykų programų turinį (formalųjį švietimą) ir neformalųjį švietimą bei klasių vadovų veiklą. Susitarimai fiksuoti mokyklų ugdymo planuose. Daugumoje tikrintų mokyklų programą įgyvendina suburtos komandos. Visose tikrintose mokyklose SLURŠ įgyvendinimas planuojamas glaudžiai bendradarbiaujant su visuomenės sveikatos priežiūros specialistais, tėvais , NVO. Netolygus visuomenės sveikatos priežiūros specialistų darbo laikas mokyklose. Mokyklos vertina profesionalią Visuomenės sveikatos biurų darbuotojų pagalbą įgyvendinant SLURŠ.

55 Išvados ir siūlymai 6. Dauguma asmenų, atsakingų už SLURŠ įgyvendinimą mokyklose, dalyvavo kvalifikacijos kėlimo renginiuose SLURŠ programos įgyvendinimo temomis (ŠMM ir UPC organizuotose viešosiose konsultacijose, vasaros kursuose) 7. Dauguma mokyklų yra nusistačiusios prioritetines SLURŠ programos įgyvendinimo sritis. 8. Mokyklos kuria sveikatos ugdymui(si) palankią aplinką.

56 Išvados ir siūlymai Parengti Programos modulį ir Programos įgyvendinimui numatyti valandas iš mokinio poreikiams tenkinti skirtų pamokų Parengti susistemintą, pagal mokinių amžių ir brandą mokomąją medžiagą (vadovėlius, knygas mokytojams, testus mokomuosius filmus) Siekiant suvienodinti išmanymą SLURŠ programoje ypač jautria lytiškumo, emocinio intelekto ugdymo tema, reikėtų specialiai parengti visus mokytojus, mokyti šeimas

57 Išvados ir siūlymai numatyti galimybes Bendrųjų programų atnaujinimo gairėse, o atnaujintose pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrosiose dalykų programose išdėstyti visų integruoti rekomenduojamų programų turinį integruojant jį į atitinkamus dalykus. Tuo pagrindu parengti naujus vadovėlius bei metodinę literatūrą mokytojams; atitinkamai papildomų kompetencijų įgijimu papildyti ir dalyko mokytojų rengimo programą aukštosiose mokyklose

58 Išvados ir siūlymai Ugdymo planuose galėtų atsirasti viena savaitinė valanda pvz. 1 gimnazijos (9) klasėje nuosekliam programos išdėstymui (bent jau vienam pusmečiui). Sunkiausia dirbti su lytiškumo temomis. Būtina profesionalų parengta metodinė medžiaga, tęstiniai seminarai lytiškumo ugdymo klausimais, mokymo priemonės mokytojui ir mokiniams. Kvalifikacijos tobulinimo seminarų skirtų šiai programai įgyvendinti, seminarų mokytojams dalykininkams, kaip tinkamai integruoti temas į dalyko dėstymą. Norėtųsi mokykloje daugiau specialistų gebančių kalbėti lytiškumo klausimais. Trūksta literatūros tiek mokytojams, tiek mokiniams

59 Problemos dalykų mokytojams sunkiausia yra dėstyti temas, susijusias su lytiškumu. Ne kiekvienas mokytojas apie tai gali laisvai kalbėti su mokiniais. Tai susiję ne tik su temų intymumu, bet ir su teisingos informacijos pateikimu, įsitikinimais ir t.t. Mokyklų vadovai, mano, kad mokykloje turėtų būti mokytojas, specialistas paruoštas vesti SLURŠ pamokas. Jų teigimu, per tokias pamokas tam tikras temas reikėtų dėstyti atskirai berniukams ir mergaitėms, o ne visai klasei kartu. Viena iš pagrindinių problemų sėkmingam SLURŠ programos realizavimui yra vaizdo medžiagos, knygų, padalomosios medžiagos rengimo šeimai ir lytiškumo klausimais trūkumas.

60 Problemos R Viena didžiausių problemų – dėl lėšų trūkumo ar/ir taupymo nėra galimybių dirbti su konkrečia amžiaus grupe, turint privalomą pamoką. Trūksta metodinių priemonių, vadovėlių pagrindiniame bei viduriniame ugdyme, pamokų planų, integruotų veiklų gerosios patirties sklaidos, bendrų seminarų su sveikatos specialistais, psichologais. Sunkai „įkandamos“ temos: subtilios temos (skaistumas , lytinis elgesys), rizikingo elgesio prevencija, tėvų skyrybos ir netekties išgyvenimas, savęs kaip asmens orumo išsaugojimas, pragmatizmo ir reliatyvizmo pavojai žmogaus lytinėje tapatybėje.

61 Problemos Trūksta profesionalų medikų mokymų vaikams, pvz. apie lytiškai plintančias ligas, lytinį brendimą, lytinius santykius. Didelė programos apimtis, o dar reikia integruoti ir kitas programas. Sunkiausia sritis – lytinis švietimas. Nėra vieningo susitarimo tarp įvairių institucijų, kokios ir kiek giliai temos turėtų būti nagrinėjamos. Mokytojai nėra parengti dirbti. SLURŠ programai kokybiškai įgyvendinti turėtų būti numatytos atskiros valandos ugdymo plane.

62 Problemos Mokytojams reikia ilgalaikių mokymų, parengtų pagal SLURŠ programą. Sunku dalykų mokytojams tuo pačiu metu ugdyti mokinių dalykines ir SLURŠ numatytas kompetencijas. Mokyklas reikia aprūpinti metodinėmis priemonėmis mokytojams. Sunkiausia į programos įgyvendinimą įtraukti mokinių tėvus/globėjus. Mokytojų dalykinė kompetencija šiuo klausimu, pasyvus tėvų dalyvavimas dėl didelio užimtumo, neigiama informacija iš žiniasklaidos, šeimyninio gyvenimo pavyzdžių, dažnai išryškėja mokyklos ir šeimos vertybinių nuostatų skirtumai ir tėvų kompetencija šioje srityje.

63 Siūloma: Parengti susistemintą, pagal vaikų amžių ir brandą mokomąją medžiagą (vadovėlius, knygas mokytojams, testus, mokomuosius filmus). Lytinio/lytiškumo ugdymo programą ne tik integruoti į mokomuosius dalykus, bet, esant tinkamai ugdymo proceso situacijai, pateikti kaip atskirą, savarankišką discipliną (pvz, 9-tų klasių ugdymo procese-tą jau daro nemažai Lietuvos mokyklų- šalia žmogaus saugos disciplinos, pusmetį mokosi lytiškumo ugdymo pagrindų ir/ar 11-ųjų klasių moksleivių pasirenkamųjų dalykų sąraše gali atsirasti lytinio/lytiškumo ugdymo programa kaip atskiras modulis, šalia religijotyros ar religijos filosofijos). Ieškoti naujų ir aktyvių mokymo būdų įvairovės, bendradarbiaujant su įvairių sričių specialistais.

64 Išvados ir siūlymai: Sunkiausiai sekasi dirbti su temomis, susijusiomis su lytiškumo klausimų nagrinėjimu Ugdymo planuose galėtų atsirasti viena savaitinė valanda pvz. 1 gimnazijos (9) klasėje nuosekliam programos išdėstymui (bent jau vienam pusmečiui). Sunkiausia dirbti su lytiškumo temomis. Būtina profesionalų parengta metodinė medžiaga, tęstiniai seminarai lytiškumo ugdymo klausimais, mokymo priemonės mokytojui ir mokiniams. Kvalifikacijos tobulinimo seminarų skirtų šiai programai įgyvendinti, seminarų mokytojams dalykininkams, kaip tinkamai integruoti temas į dalyko dėstymą. Norėtųsi mokykloje daugiau specialistų gebančių kalbėti lytiškumo klausimais. Trūksta literatūros tiek mokytojams, tiek mokiniams Siekiant efektyvaus SLURŠ įgyvendinimo, užčiuopiamo poveikio programa turėtų būti vykdoma nuosekliai pagal visus jos įgyvendinimui keliamus reikalavimus

65 AČIŪ ŠMM dėkoja apklausoje dalyvavusių mokyklų administracijoms, mokytojams, VSPS ir kt. už dalyvavimą elektroninėje apklausoje ir bendradarbiavimą, teikiant ir tikslinant duomenis, dėl SLURŠ bendrosios programos įgyvendinimo ir teikiant siūlymus dėl programos įgyvendinimo tobulinimo. Dėkojame savivaldybių administracijų Švietimo skyrių vadovams ir specialistams dalyvavusiems vykdant patikrą.

66 GRAŽIŲ ŠVENČIŲ GRAŽIŲ, JAUKIŲ ŠVENČIŲ!


Atsisiųsti ppt "Kastytis Augaitis, Kazimieras Bukota,"

Panašios pateiktys


Google reklama