Atsisiųsti pateiktį
Pateiktis įkeliama. Prašome palaukti
PateikėJan Vikström
5
1. Ne visada įprastinė prekyba yra sąžininga
1. Ne visada įprastinė prekyba yra sąžininga. Ūkininkai ir darbininkai ne visada gauna teisingą užmokestį už savo darbą. Neretai kaina, kurią gamintojai gauna už savo produktus, yra tokia maža, kad net nepadengia gamybos išlaidų ir negali garantuoti pragyvenimo. Didžioji dalis pelno lieka įvairių tarpininkų ir platintojų rankose. 2. Pagal Pasaulinės sąžiningos prekybos organizacijos informaciją ( Sąžininga prekyba yra...
6
Ekologiniai ženklai iš Pasaulinio ekologinio ženklinimo tinklo http://www.globalecolabelling.net/
7
Siekiant atskirti Sąžiningos prekybos produktus nuo įprastinių, sukurtas Sąžiningos prekybos ženklas. Visame pasaulyje Sąžiningos prekybos produktams ženklinti nuo 2002 m. naudojamas „Fairtrade“ ženklas. Ženklas vaizduoja žmogų iškelta ranka ir simbolizuoja gamintojų optimizmą bei besivystančių šalių žmonių ryžtą ir viso pasaulio šalių vartotojų siekį. Mėlyna spalva simbolizuoja galimybes, o žalia – augimą.
8
Gamintojų ir platintojų organizacijos, kurių prekybos praktika yra sąžininga, žymimos Pasaulinės sąžiningos prekybos organizacijos ženklu. Tos organizacijos, kurios priklauso „Fairtrade International“ (užsiima produktų licencijavimu), ženklinamos „Fairtrade International“ logotipu.
9
Pirmieji Sąžiningos prekybos žingsniai, prisidedantys prie besivystančių pasaulio šalių gerovės, žengti JAV, kur 1958 m. atidaryta pirmoji Sąžiningos prekybos parduotuvė. 1958 m. JAV atidaryta pirmoji Sąžiningos prekybos parduotuvė. 1967 m. Nyderlanduose įsteigta Sąžiningos prekybos importo organizacija „Fair Trade Original“. 1969 m. atidaryta pirmoji Sąžiningos prekybos parduotuvė „World shop“. 1988 m. sukurtas pirmasis Sąžiningos prekybos ženklas „Max Haavelar“ (Nyderlandai). 1997 m. įsteigta tarptautinė Sąžiningos prekybos produktų ženklinimo organizacija „Fairtrade International“ (angl. Fairtrade Labelling Organizations International, FLO). 1996 m. Europoje pradėta švęsti Sąžiningos prekybos parduotuvių diena (angl. World Shops Day). 2002 m. pradėtas naudoti dabartinis sąžiningos prekybos produktų sertifikavimo ženklas „FAIRTRADE“ (1 pav.). 2002 m. visame pasaulyje pradedama minėti Sąžiningos prekybos diena. 2004 m. įkurta Pasaulinė sąžiningos prekybos organizacija (angl. World Fair Trade Organization).
10
Kalbant apie Sąžiningą prekybą dažnai vartojami du terminai.
Pirmasis – „Fairtrade“ – yra siauresnis ir taikomas konkrečius reikalavimus atitinkantiems produktams apibūdinti. Antrasis – „Fair Trade“ – yra daug platesnis ir apima ne tik sertifikuotus „Fairtrade“ produktus, bet ir visą Sąžiningos prekybos judėjimą, sampratą, idėją ir visus Sąžiningos prekybos dalyvius.
11
Įprastinė tiekimo grandinė yra labai ilga, joje daug tarpininkų, gamintojas ir vartotojas vienas apie kitą nieko nežino. Sąžiningos prekybos sistemoje įvairių tarpininkų mažiau. Vartotojams suteikiama galimybė mažinti skurdą besivystančiose šalyse. Perkama tiesiogiai iš ūkininkų, ūkininkų organizacijų arba kooperatyvų už garantuotą kainą – pirkėjas ir pardavėjas tampa partneriais. Pirkėjai žino apie darbo sąlygas, aplinkos apsaugą, kontroliuoja produkto kokybę ir supranta, kokia kaina yra sąžininga. Gamintojai už savo darbą gauna daugiau, nes mažesnis tarpininkų skaičius.
12
1. Įprastinės tiekimo grandinės atveju gamintoją (ūkininką, darbininką) pasiekia tik labai maža dalis vartotojo už produktą sumokamos kainos. 2. Skaičiuojama, kad parduodant įprastiniu būdu per didmenininkus ūkininką vidutiniškai pasiekia tik 6–20 % nuo pirkėjo sumokėtos kainos už produktą. Gaunamos gamintojų pajamos dažnai nedengia darbo sąnaudų. 3. Sąžiningos prekybos tiekimo grandinėje galima tikėtis, kad gamintoją pasieks iki 20 % daugiau nuo vartotojo sumokėtos papildomos kainos už „Fairtrade“ produktus. Pvz., „Fairtrade“ už 18,14 kg bananų dėžę priklausomai nuo regiono ir supakavimo mokama 6,20–10,6 JAV dolerio. Įprastinės tiekimo grandinės atveju darbininką ir plantacijos savininką pasiekia 1–3,4 JAV dolerio.
13
1. Sąžiningos prekybos sistemoje tiekimo grandinė daug trumpesnė, ir darbininką ar ūkininką pasiekia gerokai didesnė vartotojo sumokamos kainos dalis. Pvz., „Fairtrade” nustato minimalią kainą, kurią gamintojas turi gauti už savo produktą. Nustatytos kainos yra viešai skelbiamos, ir šitaip garantuojama, kad ne tik gamintojas žino teisingą kainą, bet ir vartotojas yra informuojamas, kiek gauna gamintojas. Gamintojas taip pat turi teisę derėtis dėl didesnės nei minimali kaina. 2. Pvz., nuo 2011 m. už toną kakavos mokama JAV dolerių. Jei rinkos kaina didesnė, mokama rinkos kaina.
14
„Fairtrade International“ 2012 m. metinės ataskaitos duomenys.
15
Kitaip tariant, tikrinama visa tiekimo grandinė pradedant dirva ir baigiant parduotuve.
Garantiją vartotojui, kad jo mėgstamas produktas tikrai yra pagamintas sąžiningomis sąlygomis, suteikia ant produkto esantis „Fairtrade“ ženklas (žr. ankstesnes skaidres).
17
„Fairtrade“ ženklas vartotojui garantuoja, kad jo mėgstamas produktas tikrai yra pagamintas sąžiningomis sąlygomis, mokant teisingą atlygį, neišnaudojant darbuotojų ir vaikų, tausojant gamtą.
19
1. Be garantuotos kainos už produktą, gamintojai gauna ir papildomą premiją. Jos dydis taip pat yra nustatytas ir žinomas tiek gamintojui, tiek pirkėjui. Minimali kaina padengia darnios gamybos sąnaudas, o kainos premija / priemoka gali būti skirta gamintojų ir darbininkų gerovei didinti.
20
Kam skirti šias lėšas, nusprendžia patys darbininkai ir ūkininkai.
22
1. Manoma, kad 98 mln. vaikų ir jaunimo dirba žemės ūkyje
1. Manoma, kad 98 mln. vaikų ir jaunimo dirba žemės ūkyje. Daugelis iš jų nelanko mokyklos (jokia forma), turi mažai laiko žaisti, negauna tinkamos mitybos ir priežiūros, o daugiau nei pusė iš jų dirba blogiausiomis sąlygomis (pvz., pavojingomis sąlygomis, vergijoje ar kita forma priverstinį darbą). Daugelis vaikų darbo formų yra paslėptos ir todėl sunku jas susekti, o tai rodo, kad tikrasis dirbančių vaikų skaičius gali būti daug didesnis. 2. Sąžiningos prekybos sistema užtikrina, kad nenaudojamas priverstinis darbas, taip pat garantuoja, jog nenaudojamas vaikų iki 15 m. darbas. Tai nereiškia, kad vaikai negali dalyvauti produktų gamyboje, pvz., kai jie mokosi tradicinio amato ir jų produktai parduodami. Tokia veikla nekenkia vaiko gerovei ir ji yra kontroliuojama. 3. pvz. 4. Pvz. + „Aš neturiu jokio išsilavinimo, bet noriu, kad mano vaikai jį gautų. „Fairtrade“ kaina leidžia man juos išleisti į mokyklą.“ Medvilnės augintojas Laljibhai Narranbhai, „Agrocel Pure & Fair Cotton Growers“ asociacija
23
Darbo sauga ir sveikos darbo sąlygos trečiojo pasaulio šalyse buvo ir vis dar yra opus klausimas. Dėl to sąžiningos prekybos organizacijos didelį dėmesį skiria darbo sąlygoms ir siekia gerinti darbo saugos bei sveikatos reikalavimų laikymąsi. Pvz.,
24
Sąžiningos prekybos sistemos gamintojai skatinami naudoti daugiau vietinių žaliavų ir kuo mažiau pesticidų, palaikyti dirvožemio derlingumą, racionaliai naudoti vandenį, mažinti atliekų kiekį. Draudžiama naudoti genetiškai modifikuotus organizmus. Pakuotės dažniausiai gaminamos iš perdirbtų arba lengvai suyrančių medžiagų, o prekės, esant galimybei, pristatomos jūra. Pvz.
25
Sąžiningos prekybos organizacijos yra sąžiningos savo tarpininkams, darbuotojams, nariams, gamintojams ir partneriams. Valdymas yra skaidrus, organizacijos atskaitingos, o informacija prieinama visuose tiekimo grandinės lygiuose. Tai naudinga vartotojui, kuris gali įsitikinti, kaip veikia „Fairtrade“ sistema. Pvz.
26
Sąžiningos prekybos sistema siekia užtikrinti, kad moterims visada būtų sumokama už jų indėlį į gamybos procesą. Tais atvejais, kai atliekamas vienodas darbas, turi būti mokamas toks pat atlygis, kaip ir vyrams. Pvz.
27
1. Sąžiningos prekybos sistema ir pirkėjai remia nedideliems šeimų ūkiams, asociacijoms arba kooperatyvams priklausančius gamintojus, kurie kitu atveju negalėtų dalyvauti pasaulinėje prekyboje. 2. Pvz.,
28
Labai dažnai trečiojo pasaulio gamintojams trūksta pagrindinių vadybos įgūdžių, kurie padėtų įgyti daugiau ekonominio savarankiškumo ir mažiau priklausyti nuo sudėtingos pasaulio prekybos sistemos. Įsitraukę į Sąžiningos prekybos sistemą ūkininkai ir gamintojai mokosi, kaip valdyti savo darbą, gerinti gamybos pajėgumus ir suprasti rinką. Pvz.
30
Priemoka galėtų būti panaudota:
1. Minimali kaina padengia darnios gamybos sąnaudas, o kainos premija / priemoka gali būti skirta gamintojų ir darbininkų gerovei didinti. Kam skirti šias lėšas, nusprendžia patys darbininkai ir ūkininkai. 2. Užduotis. 3. Galimi atsakymai. Priemoka galėtų būti panaudota: darbo našumui didinti, naujiems įrengimams įsigyti; bendruomenės vystymuisi: švietimo infrastruktūrai: mokyklai statyti, mokymosi priemonėms (suolams, knygoms, kompiuteriams) įsigyti, autobusui / dviračiams pirkti; sveikatos infrastruktūrai: vaistams įsigyti, medicininėms priemonėms pirkti, ambulatorijai įrengti; aplinkos apsaugai: vandens talpyklai įrengti, sanitariniams mazgams mokykloje įrengti, vandens valymo įrenginiams; kita: šuliniui įrengti, elektrai įvesti, skalbyklai įrengti, žaidimų aikštelėms įrengti.
33
1. Pirmasis importuotas į Europą ir pirmasis specialiu ženklu paženklintas produktas buvo kava.
2. Kava buvo pažymėta pirmuoju „Faitrade“ ženklu – „Max Havelaar“. Max Havellaar buvo išgalvotas (romano) Nyderlandų veikėjas, kovojęs su kavos rinkėjų išnaudojimu Nyderlandų kolonijose. Tai buvo pirmoji nacionalinė iniciatyva, kuri ženklino iš Meksikos atvežtą kavą, pardavinėjamą Nyderlanduose.
35
1. „Fairtrade“ ženklu pažymėtais produktais prekiaujama daugiau negu 120 valstybių.
m. pardavimas stipriai išaugo pagrindinėse rinkose: Vokietijoje (33 %), Nyderlanduose (26 %), Švedijoje (28 %), Šveicarijoje (15 %) ir Jungtinėje Karalystėje (16 %).
36
Ekologiški produktai yra pagaminti iš ekologiškų žaliavų ir jiems išduotas ekologiškos produkcijos sertifikatas. Tai reiškia, kad tokių produktų gamyba ūkiuose vykdoma ribojant pesticidų kiekį, nenaudojant sintetinių trąšų, antibiotikų, genetiškai modifikuotų organizmų, taikant sėjomainą, skiriant daugiau laiko augalų ir gyvulių brandai. Perdirbant žaliavinius ekologiškus produktus ribojami priedai ir pagalbinės priemonės, o genetiškai modifikuoti organizmai, aromatinės medžiagos ir spalvikliai yra uždrausti. Pvz.
37
1. Šiandien pasaulyje parduodama daugiau negu 30 000 „Fairtrade“ produktų (2012 m. duomenys), pradedant maistu, gėlėmis, auksu, medvilne ir baigiant sporto kamuoliais.
38
2. Jei nėra sudėtinės medžiagos „Fairtrade“ atitikmens, leidžiama naudoti ir nesertifikuotus ingredientus. 3. Bet kuris produktas, kurio 50 % ingredientų (sausos masės) sudaro „Fairtrade“ produktai, gali būti pažymėtas šiuo ženklu. Jeigu „Fairtrade“ dalys sudaro mažiau nei 50 % produkto sausos masės, jis vis tiek gali būti paženklintas „Fairtrade“ ženklu, jei pagrindinis ingredientas sudaro ne mažiau kaip 20 % sausos masės, pvz., sultys, ir jei nėra kitų sudėtinių produkto dalių „Fairtrade“ atitikmens.
39
Medvilnės gamyboje 70 pasaulio šalių dalyvauja apytiksliai 100 mln
Medvilnės gamyboje 70 pasaulio šalių dalyvauja apytiksliai 100 mln. šeimų ūkių. Medvilnė – itin svarbus darbo ir pajamų šaltinis Vakarų ir Centrinėje Afrikoje, Indijoje, Pakistane ir Centrinėje Azijoje. Be to, pasaulinėje medvilnės gamyboje vis daugiau auginama genetiškai modifikuotos medvilnės. (
40
Futbolas, tinklinis, regbis žaidžiami visame pasaulyje, bet retai susimąstoma, iš kur atkeliauja žaidimui reikalingi kamuoliai. Apie 75 % futbolo kamuolių yra pasiūti rankomis Pakistane, vargingame Sialkoto regione šiaurėje. Čia amerikietiško futbolo kamuolius siuva apie žmonių. Indijoje už kamuolių siuvimą darbuotojas gauna tik 20 rupijų, nors minimalus nacionalinis atlyginimas yra 63 rupijos. Dėl mažų tėvų pajamų yra priversti dirbti ir vaikai (5–14 m.). Kol kas „Fairtrade“ kamuoliai sudaro tik 1 % visų parduodamų kamuolių.
41
Šiaurės Indijos Uttaranchal valstijos Haridwar rajono Khaddar vietovės ūkininkai priklauso mažų ūkininkų asociacijų federacijai. Kainos priemoką jie panaudojo kaimo mokyklos remontui, keliams ir mažiems tiltams bei mokyklos žaidimų aikštelei įrengti aukščiau vandens lygio musonų periodu, taip pat autobusų stotelei statyti ir kt.
46
1. Visame pasaulyje kiekvienų metų gegužės antrąjį šeštadienį minima Sąžiningos prekybos diena. 2014 m. ši diena pažymima gegužės 10 d. Daugiau 2. Pasaulyje taip pat yra daugiau negu 1 100 „Fairtrade“ miestų (pvz., Londonas, Roma, Malmė, Tamperė, Dortmundas Europoje, Hjustonas, Bostonas JAV, Torontas, Vankuveris Kanadoje), kurių savivaldybės, mokyklos, vykdydamos pirkimus, pirmenybę teikia „Fairtrade“ produktams. Dar yra ir Sąžiningos prekybos „Fairtrade“ universitetai, kurie skatina sąžiningą prekybą ir naudoja „Fairtrade“ produktus (pvz., Sasekso universitetas, Londono Sičio universitetas (Anglija) arba Kalifornijos universitetas (JAV)). Edukacinė medžiaga anglų kalba ir
Panašios pateiktys
© 2025 SlidePlayer.lt Inc.
All rights reserved.