Atsisiųsti pateiktį
Pateiktis įkeliama. Prašome palaukti
1
Mokinių konsultavimo galimybės: Kūrybiško mąstymo ugdymas pagal Edvardą de Bono
Pranešimą parengė Inga Daukšienė, Šiaulių universiteto gimnazija Neformaliojo švietimo skyriaus vedėja, PO konsultantė
2
Edvardas de Bono (g.1933) – mokslininkas, griaunantis stereotipinį mąstymą. Jis yra vienas pagrindinių mokslininkų, išryškinančių kūrybinį mąstymą kaip įgūdį. E. de Bono yra žinomas kaip „Šešių skrybėlių metodo“ ir kūrybinio mąstymo metodų autorius. Edvardas de Bono
3
Edvardo De Bono „Šešių skrybėlių“ mąstymo metodas ugdo gebėjimą į objektą, situaciją pažvelgti iš šešių skirtingų taškų, o šoniniu mąstymu skatinama „išeiti“ už racionalaus mąstymo, logikos ribų. Tai turi padėti išsilaisvinti iš senų, įprastų vaizdinių, sprendimų.
4
„Siekis būti teisiam ir pripažinti tik vieną tiesą užkerta kelią naujoms idėjoms.“ „Kūrybinis mąstymas susijęs su įsigalėjusių šablonų griovimu ir sugebėjimu į viską pažvelgti kitu kampu.“ „Kūrybiškumas yra visų svarbiausias žmogaus išteklius.“ „Mąstymas – tai įgūdis, kurį reikia nuolat tobulinti.“ Edvardas de Bono
5
Šešių mąstymo skrybėlių metodas
Metodo tikslas: Išmokyti vaikus problemą analizuoti skirtingais aspektais; Išmokyti kūrybiškai generuoti idėjas.
6
Šešios mąstymo skrybėlės (1)
Balta – objektyviai analizuojami jau žinomi situacijos faktai, skaičiai ir informacija. Pvz., aptarti su mokiniu, kokie mokomieji dalykai jam sekasi/nesiseka ir t.t. Raudona – situacija analizuojama pasitelkiant intuiciją ir jausmus. Pvz., pokalbis apie veiklą, kuri patinka/nepatinka.
7
Šešios mąstymo skrybėlės (2)
Geltona – pozityvus, optimistiškas situacijos apmąstymas, padedantis įžvelgti visus teigiamus dalykus, naudą. Pvz., teigiami dalykai pasirinkus studijas. Juoda – apmąstomos negatyvios situacijos pusės, grėsmės. Tai kritiško mąstymo ir atsargumo skrybėlė. Žalia – kūrybiško mąstymo, alternatyvų paieškos, galimybių ir naujų idėjų kūrimo metodas, reikalaujantis atsiriboti nuo bet kokios kritikos. Mėlyna – apžvelgiama ir apibendrinama pasitelkiant visas idėjas ir išrenkamas geriausias situacijos sprendimas.
8
Mąstymas Tai įgūdis! Taip, kaip ir važiavimas dviračiu...
Mąstymo įgūdžiai turi būti gilinami, tobulinami.
9
5 klaidos, trukdančios tobulinti mąstymo įgūdžius
Galvojimas, kad nepavyks kažką nauja atrasti; Tik vienos situacijos pusės matymas; Svarbių detalių praleidimas; Nenoras prisiimti atsakomybę ar išklausyti kitų žmonių nuomonę; Nesiryžimas išbandyti keletą skirtingų problemos sprendimo, idėjos paieškos variantų.
10
Kūrybinio mąstymo įrankiai pagal E. de Bono (CoRT)
PMI AGO FIP OPV CAF
11
Kūrybinio mąstymo metodai PMI
PMI: Plus, Minus, Interesting (pliusai, minusai, įdomu). Tai įrankis, leidžiantis apsvarstyti konkrečios situacijos teigiamas, neigiamas ir įdomiąsias puses. Jis leidžia į situaciją pažvelgti objektyviai ir logiškai ją apsvarstyti. Pavyzdžiui, mokiniui pateikiamas klausimas, teiginys – mokykloje pamokų lankomumas turi būti neprivalomas + Daugiau laisvo laiko saviems pomėgiams, galima ilgiau pamiegoti, praleisti daugiau laiko su draugais... - Svarbios informacijos praleidimas, atsiranda poreikis mokytis savarankiškai, spragos... ? Būtų įdomu, kaip tai paveiktų mano asmeninę pažangą...
12
Numatomas rezultatas:
Įvaldę PMI, mokiniai pagilins įgūdžius vertinti gerąsias ir blogąsias situacijos puses; Išmoks objektyviau įvertinti situaciją; Įgus naudotis PMI įvairiose situacijose.
13
AGO AGO: Aims, Goals, Objectives (tikslai, siekiai, uždaviniai).
AGO yra tikslų, uždavinių, laukiamo rezultato iškėlimo įrankis. Šį metodą pasąmonėje naudojame nuolat. AGO įrankį turėtume naudoti sąmoningai prieš kažką pradėdami. Pavyzdžiui, pradėti naudoti AGO galima pateikiant paprasčiausius klausimus: Koks tavo atostogų tikslas? Kokiu tikslu lankai X būrelį, ką tikiesi įgyti? Kokiu tikslu aš laiką leidžiu prie kompiuterio/TV? Laukiamas rezultatas – mokiniai įvaldys gebėjimą iškelti tikslus, nusibrėžti tikslų įgyvendinimo modelį.
14
CAF CAF: Consider All Factors (visų faktorių apsvarstymas).
Tai įrankis, reikalaujantis apsvarstyti visas konkrečios situacijos detales. Tai svarbu atlikti prieš kažką galutinai nusprendžiant. Pvz., šeima nusprendžia įsigyti naują automobilį. Turi būti sudaromas sąrašas dalykų, detalių, į kurias reikia atkreipti dėmesį, iškelti klausimus, į kuriuos reikia atsakyti prieš priimant galutinį sprendimą. Įrankis puikiai tinka svarstant, kur, kokią mokyklą/darbą rinktis.
15
Numatomas rezultatas:
Mokiniai labiau pasitikės savimi ieškodami sprendimų; Įgys plataus mąstymo įgūdžių; Nusistatys sritis, kur gali panaudoti CAF.
16
OPV OPV: Other People‘s View (kitų žmonių nuomonė)
OPV – tai įsigilinimas į kitų žmonių požiūrį, išsiaiškinti, kaip priimtas sprendimas paveiks aplinkinius. Kaip atliekamas OPV: Identifikuojami asmenys, susiję su situacija; Bandoma įsivaizduoti, išsiaiškinti, ką jie galvos ir kaip jausis, kai bus priimtas tam tikras sprendimas.
17
Numatomas rezultatas:
Išmoks nustatyti, kaip identifikuoti žmones, susijusius su situacija; Įpras pasverti, kaip jaučiasi kitas žmogus, susijęs su konkrečia situacija.
18
FIP FIP: first Important Prioritities (alternatyvos, galimybės, pasirinkimai). FIP įrankis skatina iš gausybės išskirtų galimybių išrinkti svarbiausius veiksnius, įtakojančius galutinį sprendimą. Tai prioritetų svarbos įvertinimas, gebėjimas išskirti tai, kas yra visų svarbiausia. FIP patartina atlikti išanalizavus situaciją per PMI, CAF, AGO, išrenkant svarbiausius veiksnius. Užduotis: surašykite viską, kas svarbu renkantis darbą/studijas (CAF). Išskirkite tris svarbiausius faktorius (FIP).
19
Numatomas rezultatas:
Išmoks išskirti tai, kas yra visų svarbiausia analizuojamoje situacijoje; Išmoks įvertinti šalutinių faktorių (ne)svarbą; Nusistatys situacijas, kur galima naudoti FIP.
21
Naudingos nuorodos:
Panašios pateiktys
© 2024 SlidePlayer.lt Inc.
All rights reserved.