Klaipėdos miesto pedagogų švietimo ir kultūros centras Požiūrio į šiuolaikinę pamoką ir kvalifikacijos tobulinimo poreikius tyrimo pristatymas Klaipėdos miesto pedagogų švietimo ir kultūros centras
Tyrimo objektas Tyrimo tikslas Klaipėdos miesto pedagogų metodinė ir kvalifikacinė veikla. Nustatyti Klaipėdos miesto mokytojų kvalifikacijos tobulinimo poreikius atsižvelgiant į reikalavimus šiuolaikinei pamokai. Tyrimo tikslas
Tyrimo uždaviniai Nustatyti dažniausiai taikomas veiklos formas mokantis gerinti pamokos kokybę. Išsiaiškinti, koks kvalifikacijos tobulinimo turinys yra aktualiausias pamokos kokybės gerinimo ir pedagogų kompetencijų tobulinimo požiūriu.
Tyrimo eiga Tyrimas vyko 2011 m. gruodžio mėnesį. Respondentai pildė elektronines anketas, kurios buvo išsiųstos elektroniniu paštu į mokyklas. Anketą buvo galima užpildyti ir atidarius įstaigos internetinę svetainę www.kpskc.lt. Tyrime dalyvavo 237 respondentai (Klaipėdos miesto mokyklų mokytojai). 47.8 proc. – vidurinio ugdymo mokytojai, 37.1 proc. – pagrindinio ugdymo, 15.5 proc. – pradinio ugdymo mokytojai.
Tyrimą atliko Klaipėdos miesto pedagogų švietimo ir kultūros centro direktorius Alfonsas Zvėrka; Klaipėdos miesto pedagogų švietimo ir kultūros centro metodininkė Laura Šeske.
1. Įvertinkite šiuolaikiniam mokytojui keliamus reikalavimus. ▲ 1 2 3 4 5 Bendrųjų kompetencijų ugdymas 0 (0.0%) 7 (3.0%) 39 (16.8%) 73 (31.5%) 113 (48.7%) Mokinių mokymosi motyvacijos sužadinimas 6 (2.6%) 18 (7.8%) 44 (19.0%) 163 (70.6%) Mokinių pasiekimų pamokoje vertinimas 2 (0.9%) 4 (1.7%) 36 (15.6%) 73 (31.6%) 116 (50.2%) Mokymas mokytis 1 (0.4%) 23 (9.8%) 63 (26.9%) 140 (59.8%) Mokymo (-si) metodų taikymas 20 (8.6%) 90 (38.8%) 116 (50.0%) Mokymo (-si) proceso planavimas 3 (1.3%) 22 (9.5%) 59 (25.5%) 146 (63.2%) Pamokos turinio išaiškinimas 19 (8.1%) 45 (19.2%) 165 (70.5%) Parengimas egzaminui 8 (3.5%) 25 (11.0%) 56 (24.6%) 133 (58.3%)
2. Įvertinkite šiuolaikinės pamokos komponentus pagal svarbumą. 1 2 3 4 5 Pagalba mokiniui 1 (0.4%) 25 (11.1%) 57 (25.3%) 141 (62.7%) Pasiekimų pamokoje vertinimas 7 (3.1%) 4 (1.7%) 41 (17.9%) 86 (37.6%) 91 (39.7%) Santykiai tvarka, klasės valdymas 2 (0.9%) 5 (2.2%) 21 (9.2%) 57 (24.9%) 144 (62.9%) Pamokos planavimas 0 (0.0%) 4 (1.8%) 26 (11.6%) 55 (24.6%) 139 (62.1%) Mokymas 32 (14.1%) 84 (37.0%) 107 (47.1%) Mokymasis 13 (5.8%) 60 (26.5%) 151 (66.8%)
3. Įsivertinkite, kuriam požymiui Jūs skiriate daugiausiai dėmesio ruošdamiesi pamokai. 1 2 3 4 5 Mokymosi uždavinių formulavimui 3 (1.3%) 13 (5.6%) 39 (16.8%) 88 (37.9%) 89 (38.4%) Diferencijavimui ir individualizavimui 1 (0.4%) 10 (4.3%) 62 (26.7%) 104 (44.8%) 55 (23.7%) Klasės valdymui 11 (4.8%) 22 (9.5%) 36 (15.6%) 78 (33.8%) 84 (36.4%) Mokymosi aplinkos kūrimui 50 (21.6%) 79 (34.2%) Dalyko turinio išdėstymui 0 (0.0%) 2 (0.9%) 17 (7.3%) 43 (18.5%) 170 (73.3%) Veiklos organizavimui 7 (3.0%) 68 (29.3%) 157 (67.7%)
4. Kokio turinio kvalifikacijos tobulinimo renginiai Jums naudingiausi? 1 2 3 4 5 Dėstomo dalyko žinių gilinimas 10 (4.3%) 13 (5.6%) 30 (12.9%) 44 (18.9%) 136 (58.4%) Mokymo (-si) įgūdžių tobulinimas 2 (0.9%) 11 (4.8%) 39 (17.0%) 91 (39.6%) 87 (37.8%) Mokymo (-si) proceso vadyba 7 (3.1%) 9 (3.9%) 63 (27.6%) 85 (37.3%) 64 (28.1%) Mokinių pasiekimų vertinimas 18 (7.8%) 42 (18.3%) 85 (37.0%) 76 (33.0%) Naujų mokymosi metodų taikymas 0 (0.0%) 6 (2.6%) 20 (8.7%) 74 (32.0%) 131 (56.7%)
5. Kurias bendrakultūrines kompetencijas Jūs norėtumėte tobulinti? 1 2 3 4 5 Daugialypės Lietuvos kultūros saugojimo 29 (12.9%) 33 (14.7%) 75 (33.5%) 49 (21.9%) 38 (17.0%) Šalies konstitucinės demokratijos teorijos ir praktikos skatinimo ir palaikymo 44 (20.0%) 47 (21.4%) 76 (34.5%) 39 (17.7%) 14 (6.4%) Namų aplinkos ir šeimos vertybių puoselėjimo 14 (6.5%) 11 (5.1%) 45 (20.7%) 50 (23.0%) 97 (44.7%) Socialinio, kultūrinio, kalbinio ir etninio tapatumo gerbimo 10 (4.5%) 21 (9.5%) 54 (24.4%) 77 (34.8%) 59 (26.7%) Vadovavimosi šiuolaikine švietimo paskirties samprata 18 (8.1%) 31 (13.9%) 72 (32.3%) 77 (34.5%) 25 (11.2%) Pasaulio ir Europos kultūros, istorijos ir etninio tapatumo gerbimo 15 (6.7%) 34 (15.2%) 74 (33.2%) 65 (29.1%) 35 (15.7%) Dalyvavimo visuomenės ir švietimo kaitos procesuose 9 (4.1%) 26 (11.8%) 59 (26.8%) 84 (38.2%) 42 (19.1%) Mokinių mokymo vadovautis bendražmokiškomis vertybėmis 6 (2.7%) 4 (1.8%) 34 (15.1%) 54 (24.0%) 127 (56.4%)
6. Kurias profesines pedagogines kompetencijas Jūs norėtumėte tobulinti? 1 2 3 4 5 Informacinių technologijų naudojimo 8 (3.4%) 24 (10.3%) 39 (16.8%) 58 (25.0%) 103 (44.4%) Ugdymo (-si) aplinkų kūrimo 11 (4.8%) 31 (13.5%) 43 (18.8%) 78 (34.1%) 66 (28.8%) Dalyko turinio planavimo ir tobulinimo 5 (2.2%) 23 (10.0%) 43 (18.7%) 73 (31.7%) 86 (37.4%) Mokymo (-si) proceso valdymo 4 (1.7%) 22 (9.5%) 35 (15.2%) 81 (35.1%) 89 (38.5%) Mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo 21 (9.1%) 33 (14.3%) 93 (40.4%) 78 (33.9%) Mokinių motyvavimo ir paramos jiems 1 (0.4%) 10 (4.3%) 61 (26.3%) 57 (24.6%) Mokinio pažinimo ir jo pažangos pripažinimo 15 (6.6%) 42 (18.4%) 80 (35.1%) 86 (37.7%) Profesinio tobulėjimo 3 (1.3%) 50 (21.8%) 47 (20.5%) 118 (51.5%)
7. Kurias bendrąsias kompetencijas Jūs norėtumėte tobulinti? 1 2 3 4 5 Komunikacinė ir informacijos valdymo 7 (3.1%) 14 (6.2%) 52 (22.9%) 83 (36.6%) 71 (31.3%) Bendravimo ir bendradarbiavimo 3 (1.3%) 14 (6.1%) 63 (27.6%) 86 (37.7%) 62 (27.2%) Tiriamosios veiklos 11 (4.8%) 24 (10.6%) 70 (30.8%) 73 (32.2%) 49 (21.6%) Reflektavimo ir mokymosi mokytis 5 (2.2%) 54 (23.8%) 61 (26.9%) 93 (41.0%) Organizacijos tobulinimo bei pokyčių valdymo 26 (11.4%) 72 (31.6%) 53 (23.2%)
8. Kurioje pamokos organizavimo srityje Jūs daugiausiai tobulinote savo kvalifikaciją per paskutinius dvejus metus? 1 2 3 4 5 Pamokos planavimas 13 (5.8%) 26 (11.6%) 40 (17.9%) 69 (30.8%) 76 (33.9%) Dalyko turinys 13 (5.7%) 26 (11.3%) 43 (18.7%) 64 (27.8%) 84 (36.5%) Metodų taikymas 5 (2.2%) 15 (6.7%) 36 (16.0%) 64 (28.4%) 105 (46.7%) Mokinių mokymasis 22 (10.0%) 27 (12.3%) 53 (24.2%) 77 (35.2%) 40 (18.3%) Pagalbos mokiniui teikimas 22 (9.8%) 32 (14.2%) 55 (24.4%) 52 (23.1%) Pasiekimų pamokoje vertinimas 18 (8.2%) 34 (15.5%) 68 (31.1%) 57 (26.0%) 42 (19.2%) Santykiai, tvarka, klasės valdymas 55 (25.6%) 35 (16.3%) 53 (24.7%) 42 (19.5%) 30 (14.0%) Mokymosi aplinka 55 (25.0%) 35 (15.9%) 62 (28.2%) 41 (18.6%)
9. Įvertinkite kvalifikacijos tobulinimo formų naudingumą. 1 2 3 4 5 Vienos dienos seminaras 13 (5.6%) 15 (6.5%) 38 (16.5%) 60 (26.0%) 105 (45.5%) Seminarų ciklas su savarankiškais darbais 14 (6.2%) 28 (12.4%) 57 (25.2%) 68 (30.1%) 59 (26.1%) Savarankiškas didaktinės literatūros skaitymas 23 (10.3%) 42 (18.8%) 60 (26.8%) 62 (27.7%) 37 (16.5%) Savarankiškas dalykinės literatūros skaitymas 22 (9.6%) 28 (12.2%) 58 (25.2%) 66 (28.7%) 56 (24.3%) Savarankiškas psichologinės literatūros skaitymas 22 (9.7%) 41 (18.1%) 71 (31.3%) 53 (23.3%) 40 (17.6%) Atvirų pamokų stebėjimas ir aptarimas mieste 24 (10.4%) 72 (31.3%) 60 (26.1%) 59 (25.7%) Atvirų pamokų stebėjimas ir aptarimas mokykloje 26 (11.2%) 60 (25.9%) 62 (26.7%) 71 (30.6%) Išvyka į kitą mokyklą 8 (3.5%) 29 (12.6%) 49 (21.2%) 79 (34.2%) 66 (28.6%) Pedagoginės veiklos aptarimas miesto metodiniame susirinkime 20 (8.8%) 42 (18.5%) 61 (26.9%) 70 (30.8%) 34 (15.0%) Pedagoginės veiklos aptarimas mokyklos metodinėje grupėje 28 (12.3%) 46 (20.2%) 97 (42.5%) 49 (21.5%) Darbas projekte 12 (5.2%) 18 (7.8%) 47 (20.4%) 71 (30.9%) 82 (35.7%)
10. Kaip dažnai kiti asmenys stebėjo Jūsų vedamas pamokas per paskutinius du metus? Atsakymo variantai Kiekis Santykis Vieną kartą 25 10.5% Du kartus 52 21.9% Daugiau nei du kartus 142 59.9% Nei karto 12 5.1% Neatsakė į klausimą 6 2.5%
11. Kaip dažnai jūs stebėjote kolegų vedamas atviras pamokas per paskutinius dvejus metus? Atsakymo variantai Kiekis Santykis Vieną kartą 32 13.5% Du kartus 43 18.1% Daugiau nei du kartus 136 57.4% Nestebėjau 21 8.9% Neatsakė į klausimą 5 2.1%
12. Ugdymo pakopa kurioje dirbate? Atsakymo variantai Kiekis Santykis Pradinis 43 15.5% Pagrindinis (5-8 kl.) 40 14.4% Pagrindinis (5-10 kl.) 62 22.3% Vidurinis 133 47.8%
13. Jūsų turima aukščiausia kvalifikacinė kategorija. Atsakymo variantai Kiekis Santykis Nesuteikta kvalifikacinė kategorija / mokytojo kvalifikacinė kategorija 31 13.1% Vyresnysis mokytojas 70 29.5% Mokytojas metodininkas / mokytojas ekspertas 132 55.7% Neatsakė į klausimą 4 1.7%
14. Jūsų amžius. Atsakymo variantai Kiekis Santykis 20-35 39 16.5% 36-45 68 28.7% 46-55 89 37.6% 56-65 38 16.0% 66 ir daugiau 1 0.4% Neatsakė į klausimą 2 0.8%
15. Jūsų užimamos pareigos, dėstomas dalykas. Atsakymo variantai Kiekis Santykis Direktorius (-ė), pavaduotojas (-a) ugdymui 25 10.5% Pradinių klasių mokytojas (-a) 22 9.3% Menų mokytojas (-a) 14 5.9% Kūno kultūros mokytojas (-a) 8 3.4% Technologijų mokytojas (-a) 5 2.1% Pagalbos mokiniui specialistas (-ė) 7 3.0% Dorinio ugdymo mokytojas (-a) 10 4.2% Lietuvių kalbos mokytojas (-a) 24 10.1% Užsienio kalbų mokytojas (-a) 36 15.2% Socialinių mokslų (istorijos, geografijos) mokytojas (-a) 12 5.1% Gamtos mokslų (fizikos, chemijos, biologijos, astronomijos, gamtos) mokytojas (-a) Matematikos mokytojas (-a) 19 8.0% Informacinių technologijų mokytojas (-a) 20 8.4% Kita Neatsakė į klausimą 1 0.4%
TYRIMO IŠVADOS Pamokoje didžiausią dėmesį mokytojai kreipia į mokinio savarankišką mokymąsi ir pagalbą jo veiklai. (Svarbu ir labai svarbu atsakymų vidurkis 93.7 proc.). Ruošiantis pamokoms, didžiausias dėmesys skiriamas veiklos organizavimui pamokoje ir dalyko turinio išdėstymui. (Svarbu ir labai svarbu atsakymų vidurkis 94.4 proc.). Mažiausiai dėmesio skiriama mokymo diferencijavimui ir individualizavimui.
TYRIMO IŠVADOS Labiausiai mokytojai vertina tuos kvalifikacijos tobulinimo renginius, kuriuose nagrinėjamas naujų mokymo(si) metodų taikymas. (Svarbu ir labai svarbu – 88.7 proc.). Respondentai svarbiu dalyku laiko visų kompetencijų tobulinimą. Pagal tyrimą, labiausiai pageidaujama tobulinti šias kompetencijas: mokinių mokymą vadovautis bendražmogiškomis vertybėmis (svarbu ir labai svarbu – 80.4 proc.), profesinio tobulėjimo (svarbu ir labai svarbu – 73.3 proc.), mokinių motyvavimo ir pagalbos jiems (svarbu ir labai svarbu – 70.7 proc.) Visų tyrime išvardintų kompetencijų tobulinimą svarbiu ir labai svarbiu laiko 41.3 proc. respondentų.
TYRIMO IŠVADOS Respondentai svarbiu dalyku laiko visų kompetencijų tobulinimą. Pagal tyrimą, labiausiai pageidaujama tobulinti šias kompetencijas: mokinių mokymą vadovautis bendražmogiškomis vertybėmis (svarbu ir labai svarbu – 80.4 proc.), profesinio tobulėjimo (svarbu ir labai svarbu – 73.3 proc.), mokinių motyvavimo ir pagalbos jiems (svarbu ir labai svarbu – 70.7 proc.), visų tyrime išvardintų kompetencijų tobulinimą svarbiu ir labai svarbiu laiko 41.3 proc. respondentų.
TYRIMO IŠVADOS Išsiaiškinta, kad per paskutinius dvejus metus mokytojai labiausiai domėjosi, laikė naudingiausiais tokio turinio kvalifikacijos tobulinimo renginius: naujų mokymo metodų taikymas, pamokos planavimas, dalyko turinio reglamentavimas.
TYRIMO IŠVADOS Mokytojai pripažįsta įvairias pedagoginės patirties sklaidos formas. Efektyviausiomis formomis laikomos: vienos dienos seminarai (svarbu ir labai svarbu – 71.5 proc.), darbas projektuose (svarbu ir labai svarbu – 66.6 proc.), pedagoginės veiklos aptarimas mokyklos metodinėje grupėje (svarbu ir labai svarbu – 64 proc.). Pažymėtina, kad palankiai sutinkama nauja kvalifikacijos tobulinimo forma – išvyka į kitą mokyklą (svarbu ir labai svarbu – 62.8 proc.). Pedagoginės veiklos aptarimus miesto metodiniuose susirinkimuose svarbiais ir labai svarbiais laiko mažiau kaip pusė respondentų (45.8 proc.).
TYRIMO IŠVADOS Galima teikti, kad per mažai išnaudojama gerosios patirties sklaidos forma – atvirų pamokų stebėjimas. Net trečdalis respondentų teigia, kad jų pamokos buvo stebimos (ar jie patys stebėjo) vieną kartą per metus, kas antri metai ar per paskutinius dvejus metus pamokos nestebėtos nei kitų, nei patys respondentai stebėjo kolegų pamokas.
TYRIMO IŠVADOS Teigtina, kad tyrimo tikslas pasiektas. Gautų rezultatų dėka galima geriau suvokti, kaip mokytojai organizuoja mokymą, ką jie laiko svarbesniais, ką mažiau svarbiais dalykais, ruošdamiesi pamokoms ir vesdami jas, kokias kompetencijas nori tobulinti. Išanalizavus tyrimą, bus lengviau nustatyti kvalifikacijos tobulinimo poreikius atsižvelgiant į reikalavimus šiuolaikinei pamokai.