Kas yra paauglių beletristika?
paaugliai = young adults beletristika = fiction parašyta skaitytojams nuo 12 iki 18 metų amžiaus literatūra, skirta paaugliams ir jaunimui (t.y. ne vaikučiams), atsirado maždaug 1960 metais
ROMANAS ROMANSAS 3 beletristikos rūšys novelė (short story) apysaka (novella) romanas (novel) ROMANAS ROMANSAS
Paauglių lit yra sparčiai auganti literatūros šaka. Tarp 2002 ir 2012 m. procentas paauglių publikai išleistų knygų pakilo daugiau kaip 120 procentų. Tarp 1997 and 2009 m. pakilo daugiau kaip 900 procentų.
Tiesa ar netiesa? Tik vaikai skaito paauglių knygas. NETIESA. Suaugusieji (18 m. ar vyresni) perka apie 55 procentų paauglių beletristikos. 78 procentai tų suaugusiųjų sau perka tas knygas.
Kas paaugliams svarbu? Tas, kas yra svarbu visiems skaitytojams Vieni stengiasi pabėgti nuo tikrovės. Kiti nori tą tikrovę surasti knygose. Visiems svarbu suprasti ir išsiaiškinti vertybes
Kas yra vertybės?
Paauglių beletristikos savybės
Pasakotojas (narrator) yra tiesioginis.
Dažniausia pasakotojas yra pirmojo asmens (first-person). „Aš“ požiūris padeda skaitytojams „išgyventi“ kartu su pagrindiniais veikėjais. Kartais pasakotojas yra apriboto trečiojo asmens (close third-person). Nors naudojama „ji“ ar „jis“, pasakotojas gali išreikšti pagrindinės veikėjos mintis, jausmus ir emocijas. Pasakotojas—ne suaugęs žmogus, kuris tik pasakoja apie savo vaikystę, savo prisiminimus. Pasakotojas—ne suaugęs žmogus, kurio pagrindinis tikslas yra pamokyti jaunimui, ko nedaryti ir kaip gyventi.
Pagrindinis veikėjas yra paauglys/ė.
Kodėl? POV (point of view)—požiūris yra merginos/vaikino. Skaitytojai noriau gerbs ir užjaus savo bendrametį, kuris supranta: TIKRĄ paauglio gyvenimą TIKRAI paaugliui būdingas problemas TIKRAS, nuoširdžias paauglių emocijas
Having a co-writer who was a teenager was like having a built-in B. S Having a co-writer who was a teenager was like having a built-in B.S. meter sitting next to me. Jodi Picoult
PAVYZDYS 1: pagrindinio veikėjo ar pasakotojo tropas Išrinktasis/išrinktoji
PAVYZDYS 2: pagrindinio veikėjo ar pasakotojo tropas Aš esu kitoks/kitokia. „vėpla“ (nerd) „smalka“ (wallflower) su negalia (with a disability) atstumtieji (outcasts) netradicinės šeimos nepopuliarus, nemadinga turi įvairias „super“ jėgas ir galias
Pagrindinis veikėjas yra savarankiškas.
Kodėl? Tėvų nebuvimas yra populiarus jaunimo literatūros bruožas. Tėvai iš istorijos gali būti pašalinami įvairiausiais būdais: mirtis, liga, dirba kažkur toli arba jie paprasčiausiai yra pasyvūs personažai. Jaunieji veikėjai yra dažnai protingesni negu istorijos suaugusieji. Veikėjai atranda savo gebėjimus. Veikėjai atranda netipiškus „pavyzdinius modelius“.
Patys išsprendžia savo problemas.
Temos tinka pagal amžių.
Temos tinkamos pagal amžių = paaugliams būdingos ir realios Kasdieniniai stresai yra emociniai, psichologiniai ir fiziniai: mokyklos– abi!!! sportas konkurencija patyčios egzaminai santykiai su draugais santykiai su šeima pareigos atsakomybės nepriklausomybė lietuviškoji veikla tarpusavio spaudimas (peer pressure) ribų peržengimas veidmainiavimas
Nagrinėjamos ir žiauresnės temos, liečiančios suaugusiųjų pasaulį.
Iš „suaugusiųjų pasaulio“: smurtas prievartavimas narkomanija seksualinio pobūdžio paauglių nėštumas išnaudojimas savižudybė alkoholizmas maištas šaudymai mokyklose ir viešose vietose
Ar sekantys romanai skaitosi „nesubrendusiems“?
Yra vilties lašas.
Ir jie ilgai ir laimingai gyveno... Gal ir ne, bet paauglių beletristika yra pagrindiniai optimistiška. Veikėjai kartais laimi. Jiems kartais net pasiseka. Kas beatsitiktų, pagrindiniai veikėjai išmoksta, patyria, auga, bręsta. Yra verta kasryt keltis iš lovos. Vėpla netaps populiariausiu mokyklos vaikinu, bet ir nepasiliks visiškai nevykėliu.
Paauglių beletristika yra įvairių žanrų.
Magija, stebūklai, kelionė į pasakų šalį, FANTAZIJA Magija, stebūklai, kelionė į pasakų šalį, kova Gėrio prieš Blogį
FANTAZIJA
Pasakos perpasakojimas Pasakos tęsinys ar pasekmės (Ir tada...) arba įžanga (prequel)
Paranormalioji Su žmonėmis bendrauja vampyrai, vilkolakiai, undinės, zombiai, fėjos, raganos – įvairūs sutvėrimai .
Distopinė ir mokslinė fantazija Pasaulis baigiasi. Vyriausybė sugadinta. Valdžia sugriauta. Civilizacija—ištvirkusi. Veiksmas kartais post-apokalipsinis. Pagrindiniai veikėjai turi pataisyti ar išgelbėti pasaulį, nugalėti piktadarį. Mokslinė fantazija yra „science fiction“. Veikėjai kovoja su civilizacijos technologija ir negailestinga visuomene.
Distopinė ir mokslinė fantazija
Brandos arba coming-of-age
Meilė—abipusiška ir vienpusiška. Romansas Meilė—abipusiška ir vienpusiška. Ir meilės trikampiai.
Maginis realizmas Knygoje yra viena stebuklinga srovė ar magiškas elementas, o viskas kitas—normalu.
Istorinė beletristika Knygos veiksmo pamatai yra istoriniai.
Paslapčių/slėpinių/ detektyvinė
Steampunk/ Stympankas Pirmutinė stympanko knyga lietuvių kalba buvo išleista 2013 m.
Spėjama beletristika / Alternatyvi istorija „Kas, jeigu...?“ Kas būtų, jeigu naciai būtu laimėję Antrąjį pasaulinį karą? Kaip skirtųsi, jeigu Drakula būtų gimęs moteris? Kas atsitiktų, jei Tarptautinė kosmoso stotis (International Space Station) kristų?
Grafinis romanas arba pieštinis pasakojimas, manga gali būti įvairių žanrų
Epistolinė „Epistle“ yra laiškas. Pasakojama veikėjo dienoraštyje, elektroniniu paštu, tekstiniais pranešimais, socialinėje žiniasklaidoje, laikraščių iškarpomis, laiškais ir panašiai. Yra labai žaismingas ir kūrybingas žanras.
Neapsiriboja vienu žanru—žanrų maišatis Kelių žanrų Neapsiriboja vienu žanru—žanrų maišatis
Pasakojimai apie įvairias kultūras, etnines grupes Pasakojimai apie įvairias kultūras, etnines grupes. Emigrantai, prisitaikymas prie naujos aplinkos ir įpročių
Klausimų?