Lithuania: Foto competition 10 years in EU – before and after Inform Prague, May 2014
„Citizens“ 2 years project on EU funds transparency Media campagne with open days events Encouraging citizens to be active, to be interested, to pose questions and get answers
Competition as way to engage the audiences Pros and cons Dialog with the audience Social media Costeffectiveness
Implementation Medias: News portal, Facebook community of EU funds, Facebook community of `old picture lovers`. www.esparama.lt Direct mailing for beneficiaries Timing: 4 weeks Prizes: Two days holiday trip to Brussels, Photo cameras, books & etc.
…. And the winner is … Museum of Etnocosmology
Tourism
Environment
Education
Living conditions
Results During the photo contest 350 objects presented During last year: 70 % of Lithuanian population remembers the campaign; ¼ of the population state, that the have more information on EU funds transparency; 1/5 of the population has more positive view on EU funds transparency. Per paskutiniuosius metus: - beveik ketvirtadalis Lietuvos gyventojų (23 proc.) yra labiau patenkinti turimu informacijos apie ES paramos skyrimo skaidrumą kiekiu (tų, kuriems informacijos pakanka arba labiau pakanka išaugo nuo 36 proc. iki 59 proc.), - beveik penktadalis Lietuvos gyventojų (19 proc.) labiau pasitiki ES lėšų skyrimo proceso skaidrumu (tų, kurie tiki, kad procesas yra skaidrus ar greičiau skaidrus padidėjo nuo 28 proc. iki 47 proc.). Tai reiškia, kad dabar beveik PUSĖ LIETUVOS GYVENTOJŲ PASITIKI ES fondų administravimo sistema ir jos skaidrumu. Tiesą sakant, tokio rezultato nebuvo niekada nuo 2004-jų stojimo į ES.